سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جرایمی که سوء سابقه مؤثر کیفری را به دنبال دارند

 اولین سؤالی که تو ذهن افرادی که به یک جرم محکوم میشن، ایجاد میشه اینه که آیا این موضوع برای ما سوءسابقه خواهد شد و اگر ما بخوایم مثلاً برای استخدام یا خروج از کشور گواهی عدم سوء پیشینه کیفری دریافت کنیم، این موضوع در گواهی سوء پیشینه درج میشه یا نه؟

 

مستند قانونی سوء پیشینه مژثر کیفری

قانون گذار اومده و تو ماده 25 قانون مجازات اسلامی آمده این موضوع رو تصریح کرده و گفته که اگر اشخاص مرتکب یه سری از جرائم عمدی بشن، از تاریخی که مجازات اعمال می شود و یا اون جرم مشمول مرور زمان بشه، یه مدت زمانی برای آنها سوء سابقه در نظر گرفته میشه اما این موضوع برای همه جرائم نیست و برای یک سری جرائم مهمه.

 

کدام جرایم منجر به سوء سابقه میشن؟

اگر شما مرتکب جرمی بشین که مجازات اون اعدام یا حبس ابده و حالا به هر دلیلی اعدام یا حبس ابد انجام نشه و متوقف بشه، 7 سال از تاریخ توقف شما دارای سوء سابقه هستین و این موضوع تو گواهی عدم سوء پیشینه شما هم قید میشه.

 

مورد بعد زمانیه که شما جرمی رو انجام بدید که مجازاتش قطع عضو یا قصاص عضو به نحوی که دیه اون بیشتر از نصف دیه کامل باشه و یا مرتکب جرائمی بشید که مجازاتشون تبعید باشه یا حبس تا درجه 4 باشه، در این صورت سه سال از زمانی که مجازات اعمال بشه یا جرم مشمول مرور زمان بشه، سابقه خواهید داشت.

 

 در خصوص جرائمی که مجازات اون شلاق حدی باشد یا قصاص عضو باشه که دیه اون نصف یا کمتر از نصف باشه یا مجازات حبس درجه 5 باشه، در چنین شرایطی شما تا دو سال از تاریخ اجرای مجازات یا شمول مرور زمان، سوء سابق خواهید داشت.

 

چه جرایمی مشمول سوء سابقه مؤثر کیفری نمیشن؟

موضوع سوء سابقه مؤثر کیفری در مورد همه جرائم نیست، یعنی زمانی که شما محکوم به یک جرم بشید که مجازات قانونی اون جزای نقدی با هر مبلغی یا شلاق تعزیری یا حبس تا دو سال باشه، برای شما سوء سابقه در نظر گرفته نمیشه و حتی اگر محکوم به این جرائم بشید، این موضوع تو گواهی عدم سوء پیشینه شما درج نخواهد شد.

 

ماده 25 قانون مجازات اسلامی

محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند:

 

الف- هفت سال در محکومیت به مجازات های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

 

ب- سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

 

پ- دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنیٌ علیه یا کمتر از آن باشد و حبس درجه پنج

 

تبصره 1- در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌رسد مگر به درخواست مراجع قضائی برای تعیین یا بازنگری در مجازات

 

تبصره 2- در مورد جرائم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.

 

تبصره 3- در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدتهای فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می‌شود. محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می‌رسد.