سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات تنظیم قرارداد همبنیان گذاران قسمت دوم

در متن پیشین درباره بند های 1، 2 و 3 براتون توضیح دادم و اگر هنوز اون مطلب رو نخوندین ابتدا اون رو مطالعه کنید و بعد بیاید سراغ این مقاله که می خوام داخلش راجع به ماده های 4، 5 و 6 این قرارداد توضیح بدم و ببینیم که در این سه ماده باید چه چیزایی رو بیاریم و به چه مواردی اشاره کنیم.

مفاد قرارداد هم بنیان گذاران

 در ماده چهار شما میتونین به یه سری موارد اشاره کنید و این ماده رو به چند بند تقسیم کنید و این موارد رو داخلش بگنجونید، اولین بندی که در ماده 4 باید بهش توجه کنید بحث میزان سهام هر یک از همبنیان گذارانه که به صورت دقیق باید قید بشه و مشخص بشه هر یک از اونا چه میزان سهمی رو دارن و چه سهامی بهشون اختصاص داده شده. مورد بعدی که باید بهش توجه کنید بحث فروش سهام هر یک از هم بنیانگذاران است، یکی از مواردی که در مورد بحث و فروش سهام باید بهش دقت کنیم، مدت زمانه یعنی باید مدت زمانی رو قید کنید که مثلاً هر کدام از هم بنیان گذار تا چه زمانی حق فروش سهامشان را ندارند و از چه زمانی به بعد میتونن سهامشون رو بفروشن. پس برای این موضوع قطعاً مدت زمان قرار بدید. نکته شایان توجه بعدی اینه که زمانی که یکی از همبنیان گذاران قصد فروش سهام خودش رو داره، باقی همبنیان گذاران در خرید این سهام حق تقدم داشته باشند و نسبت به اشخاص ثالث در خرید سهام مقدم باشند. یکی از بندهای ماده 4 که باید حواستون بهش باشه اعطای سهام تشویق به کارکنان کلیدی شرکته، که باید مشخص بشه میزان سهام تشویقی چقدر باشه و اینکه اگر بخواد اعطا بشه، از کلیه سهامداران به یک میزان کسر بشه. یکی از بندهای دیگری که تو این ماده باید بیارید اینه که سهامی که به هم بنیانگذاران یا کارکنان کلیدی قراره اعطا بشه به چه صورت هست به صورت مرحله‌ای هست؟ به صورت وستینگه؟ و در این مورد باید توضیح بدید. بحث بعدی که باید در این ماده بیاد بحث تعهدات همبنیان گذاران، وظایف اونا، سمتشون و این که چه زمان و ساعتی رو در هفته و ماه باید برای این کسب و کار اختصاص بدهند که در یکی از بندهای ماده 4 باید درج بشه.

 در ماده 5 بهتره در مورد مسائل مربوط به جذب سرمایه‌گذار صحبت کنید و ببینید اگر استارت آپ شما نیاز مالی داره یا شما برای گسترش کارتون احتیاج دارید که سرمایه‌گذار جذب کنید، اینجا باید در موردش به توافق برسین که اگر کار شما و کسب و کارتون به جذب سرمایه گذار احتیاج داره و اگر قراره سهامی به سرمایه‌گذار اختصاص داده بشه، از کلیه سهامداران به یک نسبت این سهام کسر بشه و حتما به این موضوع اشاره کنید تا در آینده با همبنیان گذاران دچار مشکل نشیم. نکته دیگه که باید در این ماده راجع بهش صحبت کنید بحث ورود اشخاص ثالث به عنوان همبنیان گذاره، یعنی زمانی که میخواید یک شخص ثالث رو به عنوان همبنیان گذار به تیمتون اضافه کنید، باید تعیین کنید که چه میزان سهامی را میخواین به اون شخص اختصاص بدین و این که اگر سهام اختصاص داده بشه از کلیه همبنیان گذاران به یک نسبت کم میشه یا از سهام یک نفر یا از سهام همه به جز یک یا چند نفر. ممکنه حتی ورود شخص جدید منوط به خروج شخص دیگه ای باشه. در مورد تمامی این مسائل باید در این قسمت صحبت کنیم.

 ماده بعدی ماده ششه و در اون باید در مورد مدیریت کسب و کار تا زمانی که شرکت به ثبت نرسیده، تعیین تکلیف بکنین. مدیریت کسب و کار با چه فردی است؟ با یک شخص خاص با یک کمیته؟ همه اینا رو باید اینجا مشخص کنید. تصمیمات کلیدی با کیه؟ آیا مدیری که کمیته اجرایی تعیین کرده، به تنهایی می‌تونه تصمیم گیری کنه؟ تو چه حوزه‌هایی ممکنه به تنهایی تصمیم گیری بکنه و در چه حوزه‌هایی مثل تصمیمات کلیدی، کمیته اجرایی میتونه اظهارنظر بکنه؟ در این قسمت باید تعیین کنید که کمیته اجرایی کی باید تشکیل بشه؟ تعداد جلساتی که در هفته یا ماه باید داشته باشد چند تاست؟ آیا باید یک دستورالعمل اجرایی تهیه بشه؟ اگر همبنیان گذاران یا کمیته اجرایی دچار اختلاف بشن، حل اختلاف میان اونا به چه صورتی باید انجام بشه؟

تمامی مواردی که در این مطلب و مطلب شماره یک براتون گفتم باید رعایت بشه تا ضریب خطر شکست به حداقل برسه.