سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قوانین مرتبط با ثبت علامت تجاری یا برند دیگری به عنوان دامنه

 یکی از کارخانه شکلات سازی کشور، چند وقت پیش به ما مراجعه کرد و گفت که اسم برندشون توسط فرد دیگه به عنوان نام دامنه ثبت شده و این فرد با تماس با شرکت خواستار این شده که شرکت، نام دامنه ای که شاید با مبلغ 100 هزار تومان به ثبت رسیده رو به مبلغ 50 میلیون تومان از این فرد بخره. اگه میخواید بدونید که ثبت علامت تجاری رقبا یا دیگران به عنوان دامنه، چه مجازاتی به همراه داره این میتن رو بخونین.

مجازات این عمل

دنیای مجازی، اینترنت و تجارت الکترونیک باعث شده که افراد در کنار این که تو زندگی شخصی خودشون هویت دارند، در دنیای دیجیتال و مجازی هم یک هویت جداگانه ای دارن. به عنوان مثال کارخانه‌ها در عین حال که از لحاظ فیزیکی ممکنه در جایی مستقر باشن اما همگی دارای صفحه و اطلاعات وبسایتی هستن.  پس برای برند ها و شرکت های تولیدی مهمه که برندشون در اینترنت مورد سوء استفاده قرار نگیره. یکی از شیوه‌های رایج برای سوء استفاده از نام تجاری رقبا که در کشور ما و سایر نقاط دنیا مهمه سایبر اسکواتینگه که در ایران نویسندگان ایرانی بعضی از آن به عنوان غصب اینترنتی، غصب دامنه یا ثبت با نیت سودجویی نام می‌برند. اما باید ببینیم که آیا اگر  nanva.com متعلق به شخصی باشه و فردی به عنوان مثال بیاد nanva.ir رو ثبت کنه و با اونا تماس بگیره و بگه این دامنه رو به مدت 5 سال برای خودم ثبت کردم و درخواست کنه پلتفرم نانوا این رو به مبلغ 10 میلیون تومان بخره، این عمل مجزمانه است؟ اگر مجرمانه است، چه قوانین و مقرراتی در رابطه با ثبت علامت تجاری دیگری یا نام تجاری دیگری به عنوان دامنه وجود داره؟

قوانین مرتبط

 دقت بفرمایید ماده 66 قانون تجارت الکترونیک صراحتاً اشاره میکنه که ثبت علامت تجاری دیگری به عنوان نام دامنه در صورتی که موجب بروز گمراهی بشه، یک تا سه سال حبس برای فرد به همراه داده و همچنین دو میلیون تا 10 میلیون تومان جزای نقدی! مطمئنا فکر نمیکردین که ثبت یک دامنه ممکنه به تنهایی فرد رو به یک تا سه سال حبس محکوم کنه! اما اعمال این مجازات شرایطی داره که خدمتتون میگم، تا در صورتی که متوجه شدید که نام دامنه یا علامت تجاریتون توسط سایبر اسکواترها مورد استفاده قرار گرفته و غصب شده چه جوری میتونید اقدام کنید.

شرایط اعمال مجازات غصب دامنه

 برای اعمال مجازات، علامت تجاری شما یا نام تجاری شما، باید پیش از دامنه وجود داشته باشه به عنوان مثال یکی از پرونده‌های معروفی که مطرح بود متعلق به کمپانی معروف فیس بوک بود. سال 90 بود که فیس بوک در مرکز داوری دامنه های اینترنتی سازمان جهانی مالکیت فکری، از دارنده برند facebook.ir  شکایت کرد و به تبع آن شرکت‌های مثل نستله، شرکت کامپیوتری دل و و شرکت های دیگه اومدن و از افرادی که نام دامنه رو با پسوند .ir به ثبت رسونده بودن شکایت کردن و خواستار بازپس گیری نام دامنه و انتقال و انتقال مالکیت به خودشون شدنن. پس شرط این بود که نام دامنه باید بعد از علامت تجاری به ثبت رسیده باشه. پس دقت کنین اگر فردی دامنه رو سه سال پیش ثبت کرده و برند شما یک سال پیش ثبت شده، شما نمی تونید از حقوقی که قانونگذار برای شما در ماده 66 قانون تجارت الکترونیکی در نظر گرفته، استفاده کنید.

اما نکته دوم اینه که اگر در واقع کسی اومده برند رو به عنوان نام دامنه ثبت کرده، نباید هیچ حق مشروعی نسبت به اون برند داشته باشه. همون طور که میتونید شما ممکنه یه برند رو ثبت کرده باشین و افراد دیگه هم اون برند رو در طبقات دیگه داشته باشه. به عنوان مثال شما میاید و یک رستوران به عنوان اردک سفید افتتاح میکنید و نام اردک سفید رو برای رستوران خودتون به ثبت میرسونید در عین حال یک فروشگاه که در زمینه فروش خوراک طیور فعاله هم امکان این رو داره که اردک سفید رو به عنوان برند خودش به ثبت برسونه. پس اگه به عنوان مثال، ثبت کننده دامنه نسبت به این نام دارای منفعت مشروع باشه و مثلاً  علامت تجاری رو دقیقا با همین نام تو طبقه دیگه ای ثبت کرده باشه، اینجا شما نمیتونین از حقوق قانونی ماده 66 استفاده کنین و اون رو محکوم کنین.

 موضوع و شرط سوم برای اعمال مجازات و برخورداری از مزایای ماده 66 اینه که ثبت کننده دامنه، با سوء نیست دامنه رو ثبت کرده باشه. ممکنه این سؤال پیش بیاد، که سوء نیتش رو چه جوری میشه احراز کرد؟ توجه داشته باشید مثلاً ثبت نام دامنه و در معرض فروش گذاشتن اون میتونه یکی از نشانه‌هاییه که سوء نیت رو احراز میکنه. 

پس اگه فردی به عنوان مثال نام دامنه‌ای یکسان با نام علامت تجاری شما رو ثبت کرده و علامت تجاری شما پیش از این نام دامنه به ثبت رسیده، فرد هم منفعت مشروع نداره و همچنین با سوء نیت ثبت کرده یعنی به عنوان مثال با شما تماس گرفته یا در خود دامنه فقط پیغام گذاشته و دامنه رو برای فروش گذاشته، شما میتونید از فرد شکایت کنید و و از حقوق قانونی ماده 66 برخوردار بشین.

 همچنین در کنار صلاحیت محاکم ایرانی برای رسیدگی به این موضوع، لازمه بدونید که مرکز حل اختلافات و داوری دامنه‌های اینترنتی سازمان جهانی مالکیت فکری هم در رابطه با این موضوع صالحه و غالباً برای دامنه دات کام و دامن هایی که در اصطلاح بین المللی یا اینترنشنال تلقی میشن، این مرکز صلاحیت رسیدگی داره و پرونده هایی مثل فیسبوک، دل و نستله در این مرکز رسیدگی شد و در نهایت همه به نام مالکین منتقل شد.