سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داشتن وکیل خانواده چه فوایدی دارد؟

در تمامی مسائل قضایی حضور یک وکیل بسیار مهم و ضروری است. اختلافات خانوادگی، قومی و یا حتی در سطح جامعه ممکن است منجر به مشکلاتی جدی در میان آن ها شود. یک وکیل خانواده با توجه به اطلاعاتی که از خانواده و مسائل قضایی دارند، به حل مشکلات کمک می کنند. دعاوی که وکلا به آن می پرداختند شامل رسیدگی به طلاق و موارد مرتبط با آن نیز می شود.

معرفی وکیل خانواده

در صورتی که این سوال برایتان پیش آمده است که وکیل خانوادگی چیست؟ در جواب به آن می توان گفت که وکیل خانواده و وکیل خانوادگی با یکدیگر متفاوت هستند، ولی معمولا در ایران از هر دو عبارت به یک معنی استفاده می شود. افرادی که در امر وکالت خانواده فعالیت می کنند، در زمینه دعوای خانوادگی تخصص دارند. دعوای خانوادگی معمولا بین افراد خانواده و شخصیت های حقیقی صورت می گیرد. دعواهای کیفری مرتبط است با جرایم و مجازات های مختلفی که به مسائل مالی و مالکیت ارتباط دارند، اما مسائل خانوادگی ممکن است به دلایل دیگری رخ دهند. این مسائل معمولا برگرفته از مسائل شخصی هستند.

خصوصیات یک وکیل خانواده خوب

یک وکیل امور خانواده خوب باید مانند دیگر وکلا یک سری ویژگی های مشترک داشته باشد. این خصوصیات عمومی عبارتند از: پاکی، داشتن اخلاقی سالم، راستگویی، رفتارهای سالم، دانش لازم، آگاهی و اطلاعات کامل در خصوص مشکلات خانواده ها، اطلاع از قانون های به روز و روال کاری مسائل قضایی، و... .

شایان ذکر است که وکیل مذکور باید تجربه های زیادی در زمینه کاری خود داشته باشد، این تجربه باعث می شود که توانایی کنترل روال پرونده را داشته باشد. داشتن دانش روانشناسی، روانکاوی و حتی جامعه شناسی نیز خالی از لطف نیست. دانستن اطلاعات مربوط به روانشناسی و روانشناختی، موجب شناسایی دعاوی می شود که در اثر اختلاف نظر زوجین به وجود آمده و به راحتی قابل حل هستند.


آشنایی با وظایف وکیل خانواده

وظایف وکیل خانواده با توجه به حیطه کاری خود متفاوت است. برخی از این وظایف عبارتند از:

  • وکیل خانواده باید با استفاده از اطلاعات تخصصی خود دعواهای خانوادگی را حل کند و به خوبی از موکلش دفاع کند.

  • پیگیری های لازم را در مورد پرونده دعوا به عمل بیاورد و همواره اطلاعات جدید و به روز را از روند آن به اطلاع موکل خود برساند. شایان ذکر است که در این فرآیند باید به تمامی سوالات موکلش پاسخ دهد.

  • در حوزه اخلاقی وکیل خانواده متخصص، به اندازه یک وکیل دادگستری وظیفه دارد رازهای موکل خود را حفظ کرده و شخص مقابل دعوی دست به یکی نکند. رازداری و انصاف و اخلاق و رفتار درست از جمله تعهدهای وکیل است.

راه های یافتن بهترین وکیل خانواده

اگر به دنبال دریافت یک نتیجه خوب هستید، باید در انتخاب وکیل خانواده در تهران و جا دیگر شهرها، توجه و حساسیت بالایی داشته باشید. یک وکیل خوب همواره در تلاش است تا پرونده را در کمترین زمان ممکن بررسی کرده و رسیدگی کند تا به این ترتیب میزان حق الوکاله برای موکل زیاد نشود.

برای پیدا کردن یک وکیل خوب می توان به خصوصیات زیر توجه کرد:

  1. در مورد وکیلی که مد نظر دارید حسابی تحقیق کنید و اگر موکل های پیشین از او رضایت داشتند، پرونده خود را به آن بسپارید.

  2. روشی دیگر برای پیدا کردن وکیل خوب جستجو در اینترنت و سایت های مرتبط با وکلای خانواده است. با جستجو کردن در سایت ها می توان لیستی از وکیل های پایه یک را پیدا کرده و بعد شماره تماس و آدرس آن ها را برداشته و با آنها ارتباط بگیرید.

  3. پیشنهاد می شود وکیلی را انتخاب کنید که در شهر محل سکونت خودتان باشد و بتوانید به صورت حضوری با او صحبت کرده و جزئیات مشکلات خود را به صورت کامل شرح دهید.

مشاوره های حقوقی به وسیله وکیل خانواده

یک وکیل خانواده در زمینه های متعددی مربوط به خانواده، به موکل خود مشاوره هایی ارائه می کند. زمینه های مذکور عبارتند از:

  • دخالت در زمان بهم خوردن نامزدی و بررسی خسارت های ناشی از آن 

  • پس گرفتن جهیزیه خانم از شوهرش، تهیه علت جهیزیه، تهیه خواسته مربوط به جهیزیه

  • درخواست مهریه، بررسی مهرالمثل، رسیدگی به امور ممنوع الخروج بودن، تهیه خواسته و یا گرفتن اموال

  • تمامی حوزه های نفقه مانند نفقه زوجه، نفقه مربوط به فرزندان، ترک کردن انفاق، تامین منزل مستقل و...

  • شرط های مربوط به عقد، شروط مرتبط با نیمی از دارایی ها، مسائل حوزه اجرت المثل و...

هزینه وکیل خانواده چگونه است؟

 

در صورتی که بخواهید از خدمات و راهنمایی های بهترین وکیل خانواده در تهران و یا دیگر شهرها بهره مند شوید، ممکن است هزینه بیشتری متحمل شده و در عوض از خدمات کامل و خوب او بهره کافی را ببرید. تعیین هزینه های وکیل به موارد مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال نوع پرونده و اصل مسئله دعوی تاثیر مستقیمی بر هزینه حق الوکاله دارد. مدت زمانی که وکیل برای رسیدگی به پرونده صرف می کند نیز بر تعیین هزینه تاثیرگذار است.