سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نقش مشاوره حقوقی تلفنی در تعیین سهم الارث و قوانین مربوط به ارث

بعد از فوت، افراد اگر ماترک و مالی داشته باشند این مال به ورثه به ارث می‌رسد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اموال متوفی شامل دارایی مثبت و دارایی منفی او می‌شود یعنی ورثه در صورت پذیرش ماترک هم اموال متوفی و هم بدهی‌هایش را به ارث می‌برند.


ارثیه و نقش مشاوره حقوقی تلفنی در آن

معمولا تعداد دعاوی ارثیه در دادگاه‌ها زیاد است. چراکه اکثرا موضوع ارثیه را موضوعی ساده می‌انگارند که نیاز به دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی ندارد. اما باید بگوییم اینطور نیست. باوجود این‌که وصیت‌نامه تعیین‌کننده ارثیه و میزان سهم‌الرث ورثه است، اما اختلافاتی ممکن است پیش آید که بهتر است قبل از هرکاری نسبت به قانون و مقررات ارثیه اطلاعات لازم را به دست آورید.

بنابراین مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی با بهترین مشاور حقوقی می‌تواند جلوی بسیاری از اختلافات آتی را بگیرد.

ورثه نمایندگان قانونی متوفی برای دریافت ارث هستند، اما دریافت ارثیه متوفی زمانی امکان‌پذیر است که نسبت به نگهداری ترکه و پرداخت دیون متوفی و تکالیف قانونی دیگر تصمیم‌گیری شده باشد و آن دیون پرداخت شده باشند.

یعنی اگر متوفی دیون و قروضی داشته باشد و یا وصیتی برای ماترک و ارثیه خود کرده باشد، ورثه نمی‌‌توانند اقدام به فروش و هبه (بخشش) و ... بنمایندف تازمانی‌که نسبت به ادای دیون و قروض اقدام کنند.

اگر با یک مشاور حقوقی باتجربه و خوب مشورت نمایید به شما خواهد گفت که با فوت شخص، اموال وی، اصطلاحا به صورت قهری به ورثه او انتقال پیدا می‌کند، اما مالکیت آن‌ها بر اموال مذکور تا زمان پرداخت دیون وی و ادای حقوق دیگر، مالکیتی متزلزل و غیرمستقر است.

پیچیدگی‌های حقوقی ارثیه و نقش مشاوره حقوقی تلفنی 

خیلی از انسان‌ها چه این‌که اموال و دارایی داشته یا نداشته باشند، برای بعد از فوت خود وصیت کرده و در خصوص تقسیم بخشی از اموال خود تصمیم می‌گیرند و یا در مورد این‌که کیفیت مراسم کفن و دفن چگونه باشد، چطور هزینه شود و یا بعضی اعمال معنوی‌شان به چه صورت باشد و بعد از فوتش فرزندانش چه اقدامی انجام دهند وصیت می‌کنند.

بنابراین برعکس آن‌چه که عموم مردم فکر می‌کنند پرونده‌های ارث و تقسیم ماترک متوفی، گاهی دارای پیچیدگی‌هایی است که ممکن است به راحتی، بدون علم و آگاهی، ورثه را دچار مشکل کرده یا حق و حقوق برخی را تضییع نماید.

بهتر است در زمینه ارث و تقسیم ارث نیز از یک مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید و قبل از اقدام به هر کاری با مشاور باتجربه و خوب مشوررت کرده و  مسیر را به درستی طی نمایید.

به عنوان مثال شنیده‌ایم که بعضی از والدین به دلایل متعددی تصمیم می‌گیرند فرزند یا فرزندان خود را از همه یا بخشی از ماترک خود محروم کنند. در صورتی که طبق ماده 837 قانون مدنی هیچ پدر یا مادری نمی‌تواند هیچ یک از فرزندان خود را از ارث محروم کند و چنان‌چه در این خصوص وصیتی کرده باشد، آن وصیت اعتبار نداشته، باطل بوده و طبق قانون اجرا نمی‌شود و تمام ورثه از اموال والدین خود ارث می برند‌.

در این‌جا نیز موضوعی تحت عنوان صلح عمری پیش می‌آید که خارج از بحث این مطلب است. اما با این مثال می‌توانید بفهمید که ارث و قوانین مربوط به آن نیز بدون دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی ممکن است باعث دردسرهایی شود که نسبت به آن‌ها آگاهی نداریم.

استفاده از مشاوره حقوقی تلفنی در اقسام وصیت و تعاریف هرکدام

وصیت به دو دسته تقسیم می‌شود که هر کدام تعریف خاص خود را دارد: وصیت تملیکی و عهدی. برای دریافت جزئیات هرکدام از مشاوره حقوقی تلفنی کمک بگیرید.

براساس قانون، وصیت عهدی وصیتی است که  کسی یک یا چند نفر را برای انجام امر یا امور یا تصرفات دیگری مامور می‌کند اما وصیت تملیکی، وصیتی است که به موجب آن  کسی، عین یا منفعتی از مال خود را برای بعد از فوتش به دیگری مجاناً تملیک می‌کند.

اصطلاحات و قوانینی که در بحث ارث است بسیار زیاد و گاها اصطلاحات تخصصی است، از جمله: هزینه زمان و اخذ گواهی انحصار وراثت، طبقات ارث، درجات ارث،  وصیت به مال غیر، وصیت زاید بر ثلث، محاسبه میزان دارایی متوفی، موانع ارث، میراث زوج و زوجه، ارث زوجین در صورت طلاق، میزان سهم الارث ورثه، نسب و پیوند خونی در ارث، پیوند سببی و ... .

بهتر است برای آگاهی بیش‌تر از قوانین موجود در ارث و همچنین اطلاع از میزان سهم الارث ورثه با یک مشاور خوب در زمینه ارث صحبت کنید یا اگر به دنبال تقسیم ارث و میراث خود هستید نیز قبل از اقدام به هر کاری در درجه اول با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از قوانین موجود آگاهی کسب نمایید.