سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیش از صدور حکم محکومیت اموال بدهکار را توقیف کنید

پیش از این که دادگاه حکم محکومیت قطعی شخص بدهکار رو صادر بکنه، شما میتونید برید و اموالش و توقیف بکنید. چطور این امکان وجود داره؟ تو این متن میخوام براتون راجع بهش توضیح بدم. ما تو قانون آیین دادرسی مدنی یک نهادی داریم تحت عنوان قرار تأمین خواسته. زمانی که شما  تقاضای صدور این قرار را از دادگاه می‌کنید و دادگاه با شرایطی که دادخواست شما باید داشته باشه این قرار رو برای شما صادر بکنه، شما میتونید برید و اموال شخص بدهکار رو توقیف کنین.

شرایط صدور قرار تأمین خواسته

 

صدور قرار تامین خواسته چه شرایطی باید داشته باشه؟ اول این که خواسته شما باید حال باشه یعنی زمان سررسید اون فرا رسیده باشه. خواسته شما باید مشخص و معین باشد و همین طور مستند دعوایی که شما مطرح کردین یا باید سند رسمی باشه یا باید اسناد تجاری باشد البته اسناد تجاری باید یکسری شرایطی داشته باشن که در آینده براتون توضیح میدم و همین طور اگه خواسته شما در معرض تضییع و تفریط قرار داشته باشه، در اینجا هم میتونین این قرار رو تقاضا بکنین.

 

فایده صدور قرار تأمین خواسته

 

صدور این قرار برای شما چه فایده عملی داره؟ زمانی که صدور این قرار رو تقاضا می کنید و دادگاه هم با شرایطی که احراز میکنه این قرار رو صادر میکنه، شما اموال شخص بدهکار رو توقیف میکنین و توقیف اموال باعث میشه که اون شخص مورد نظر یا بدهکار، نتونه اموالشو به دیگران منتقل کنه و اگر هم این کار را انجام بده عمل جنبه کیفری داره و جرم تلقی میشه. همچنین زمانی که شما در ابتدای کار اموال شخص رو توقیف می کنین، با توجه به این که از زمانی که شما اموال روتوقیف می‌کنین تا زمانی که حکم قطعی صادر بشه، پروسه و روندی طولانی وجود داره اون شخص برای این که اموالش رو نجات بده و آزاد کنه و از شر این موضوع خلاص بشه، خیلی زودتر بدهی شما رو بهتون پرداخت می کنه و یا اینکه اگر این کارو نکنه هم، حداقلش اینه که پروسه دادگاه و دادرسی رو با حقوق قانونی که قانون در اختیارش قرار داده، طولانی نمیکنه.

 

تأمین خواسته بدون سند رسمی یا اسناد تجاری

 

زمانی که مستند دعوی شما اسناد تجاری تجاری یا سند رسمی نیست، باز هم می‌تونین تقاضای این قرار رو از دادگاه داشته باشین و دادگاه هم این قرار رو برای شما صادر میکنه اما باید مبلغی رو تحت عنوان خسارت احتمالی که چیزی در حدود بین 5 تا 25 درصد مبلغ خواسته‌ شما است، از شما اخذ میشه و باید به حساب دادگستری واریز کنین. اغلب دادگاه‌ها مبلغی بین 15 تا 20 درصد درصد مبلغ خواسته شما را به عنوان خسارت احتمالی برای صدور این قرار ازتون می‌گیرن.

 

ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی

 

خواهان می تواند قبل از تقدیم دادخواست یا ضمن دادخواست راجع به اصل دعوا یا درجریان دادرسی تا وقتی که حکم قطعی صادر نشده است درموارد زیر از دادگاه درخواست تامین خواسته نماید و دادگاه مکلف به قبول آن است :

الف- دعوا مستند به سند رسمی باشد.

ب- خواسته در معرض تضییع یا تفریط باشد.

ج- در مواردی از قبیل اوراق تجاری واخواست شده که به موجب قانون، دادگاه مکلف به قبول درخواست تامین باشد.

د- خواهان، خساراتی را که ممکن است به طرف مقابل وارد اید نقدا به صندوق دادگستری بپردازد.

تبصره- تعیین میزان خسارت احتمالی، با درنظر گرفتن میزان خواسته به نظر دادگاهی است که درخواست تامین را می پذیرد. صدور قرار تامین موکول به ایداع خسارت خواهد بود.

 نهایتاً این که با در نظر گرفتن این شرایط، اگه طلبی از شخصی دارین، چه مستند دعوی شما سند تجاری هست یا سند رسمی یا این که میخواین با پرداخت خسارت احتمالی این قرار رو تقاضا کنید. میتونید برید و اموال شخص بدهکار رو قبل از اینکه حکم قطعی دادگاه صادر بشه توقیف کنین.