سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه مهریه را بگیرم؟

 

قدیمیا میگفتن مهریه رو کی داده و کی گرفته؟ اما این روزا خانما مهریه رو که حقشونه میگیرن و آقایون هم مهریه مجبورن مهریه رو بپردازن و راه فرار زیادی ندارن. پس خواهش می کنم زمانی که مهریه رو تعیین میکنید بدون توجه به احساسات و عواطف هنگام ازدواج، مهریه ای رو تعیین کنید که اگه همون موقع ازتون خواستن بتونین پرداخت کنین یا ترتیبی رو برای پرداختش تعیین کنید. البته اطمینان دارم که مهریه های سنگین هیچوقت داستانش تموم نمیشه و افراد تعهدهایی میدن که بیشتر از توانشونه و امیرالمونین هم فرمودند که "حب الشیء یعمی و یصم" یعنی دوست داشتن انسان رو کر و کور می کنه. در نظر داشته باشید که قوانین و مقررات مرتبط با این موضوع داخل قانون مدنی، قانون اجرای احکام مدنی، قانون حمایت خانواده و آیین نامه های مرتبط و بخشنامه های قوه قضائیه گنجونده شده است.

مهریه عندالمطالبه است یا عندالاستطاعه؟

امروزه به خاطر  تعدیل و تلطیف قوانین و رویکرد جدید قوه قضائیه مبنی بر حبس زدایی، مهریه به سمت عندالاستطاعه شدن میل میکنه و به خاطر همین بانوان تا سقف اموالی که میتونن توی استعلامات سه‌گانه از همسرشون معرفی کنن، به مهرشون خواهند رسید و خیلی به ندرت پیش می‌آید که زوج به خاطر مهریه به زندان بره مگر اینکه اموالشو حیف و میل کنه یا اینکه معامله به قصد فرار از دین انجام بده. نکته مهم اینه که این روزا که تب بورس داغه خانم‌ها باید بدونن که می‌تونن از طریق سازمان بورس، استعلام حساب کاربری همسرشون و وجوهی که داخل این حساب وجود دارد را بگیرن و اون رو توقیف کنن.

چگونه مهریه را بگیریم؟

 خانم برای اینکه بخواهد به مهریه اش واصل بشه باید با در دست داشتن اصل و کپی برابر اصل سند ازدواج اداره ثبت مراجعه کنه و بر اساس استعلام هایی که از بانک، اداره راهنمایی رانندگی یا پلیس راهور و نهایتاً اداره ثبت انجام میشه اگر همسرش مهریه را پرداخت نکنه، میتونه اموالی که بر اساس این استعلام‌ها اعلام شده را توقیف کند و از این طریق به مهرش برسه. اجرای ثبت هزینه دادرسی ندارد اما نیم عشر یا 5 درصد موضوع اجرا رو به عنوان هزینه اجرا دریافت می‌کند که پرداخت اون هم بر عهده زوج است و از اموال اون برداشته میشه.

نکات مهم

دو تا نکته مهم، اول این که به محض وقوع عقد زوجه مالک مهریه میشه و میتونه هر تصرفی که دلش رو در اون انجام بده مگر اینکه برای تمام یا بخشی از اون اقساط، مدت یا شرطی در نظر گرفته شده باشد و نکته بعدی اینکه اگر آقا پیش از مقاربت و نزدیکی همسرش را طلاق بده زوجه صرفاً مستحق نیمی از مهریه خواهد بود.