سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرط عدم رقابت در قراردادهای سرمایه گذاری

یکی از شروطی که صاحبان و مدیران کسب و کارها می بایست در تنظیم قراردادهاشون با افرادی که به استخدامشون در میان و یا سایر شرکا خودشون ویا در موارد جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری و یا هر قراردادی با سایر افرادی که در مسیر کسب و کارشان به هر دلیلی با اونا وارد رابطه کاری و قراردادی میشن و اجباراً می بایست یک سری اطلاعات، مهارت ها، اسرار تجاری و دانش رو در اختیار اونا قرار بدن، مد نظرشون داشته باشن اینه که افراد را ملزم بکنند تا از این آموخته‌ها و اطلاعات در رقابت با کسب و کار خودشون استفاده نکنن. تو این مقاله میخوام راجع به شرط عدم رقابت در قراردادها یا توافقنامه عدم رقابت و شرایط اون براتون توضیحاتی رو ارائه کنم.

مفاد و الزامات شرط عدم رقابت

زمانی که مدیران کسب و کارها رابطه قراردادی یا کاری با یک سری افراد برقرار میکنن، ممکنه این نگرانی رو داشته باشن که اون افراد با داشتن یک سری اطلاعات، مهارتها و اسرار تجاری مربوط به این کسب و کار، در آینده بخوان در رقابت با اون کسب و کار قرار بگیرن. بنابراین بهترین کار اینه که شما در قراردادی که تنظیم میکنین، شرط عدم رقابت قرار بدید. عدم رقابت افراد رو ملزم میکنه که در رقابت با کسب و کاری که شما را اندازی کردین، قرار نگیرن و کسب و کاری مشابه با کسب و کار شما راه اندازی نکنن و یا در چنین کسب و کارهایی که وجود داره، وارد رابطه کاری نشن.

مدت زمان شرط عدم رقابت

یک از نکاتی که در نگارش و تنظیم توافقنامه یا شرط عدم رقابت می بایست رعایت کنین، بحث زمانه. شما باید برای شرط عدم رقابتتون، مدت زمان قرار بدین و  این افراد رو ملزم کنین که در یک مدت زمان خاصی به عدم رقابت با کسب و کار پایبند باشد. 

قلمرو جغرافیای شرط عدم رقابت

موضوع دیگه ای که باید رعایت بشه و تو این توافقنامه یا شرط عدم رقابت بگنجونیدش اینه که قلمرو جغرافیایی رو باید لحاظ بکنید یعنی تعیین کنید که افراد طرف قرارداد تو شهر خاصی یا تو استان خاصی و یا در کشور خاصی، این بحث عدم رقابت را رعایت کنن و بهش پایبند باشن.

اعمالی که مشمول شرط یا توافقنامه عدم رقابت میشه

 صاحب ایده و کسب و کارها بهتره که اعمال رقابتی را مشخص کنن یعنی بگن چه اعمالی رو میخوان اعمال رقابتی محسوب کنن و برای افراد مشخص بشه که از انجام چه اعمالی محروم میشن و این موضوع رو کاملاً در قرارداد مشخص کنن. البته برای صاحبان کسب و کارها بهتره که عبارت "هرگونه فعالیت مشابهی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با موضوع کسب و کار مرتبط است" رو در شرط یا توافقنامه عدم رقابت درج کنند تا دایره شمول این شرط رو گسترش بدن.

ضمانت اجرای شرط یا توافقنامه عدم رقابت

 موضوع آخر بحث ضمانت اجراست. یعنی زمانی که تعهدات مندرج در شرط یا توافقنامه عدم رقابت ممکنه توسط افراد نقض بشه یک ضمانت اجرایی وجود داشته باشه. بهترین ضمانت اجرایی که در این موضوع شما می تونین در نظر بگیرین بحث وجه التزام علاوه بر جبران خسارته. یعنی یک مبلغ مشخص رو بابت وجه التزام مشخص میکنین و زمانی که فرد به تعهداتش پایبند نبود و به شرط عدم رقابت پایبند نبود و این شرط رو نقض کرد و اگر مشکلی را برای شما ایجاد کرده باشه، این وجه التزام و خسارتی که به شما وارد کرده رو پرداخت می‌کنه. همچنین اگه بعضی از افرادی که مشغول به همکاری با شما هستند و با شما کار می‌کنن برن و مفاد این شرط عدم رقابت را رعایت نکنن، شما در اینجا میتونین برای این موضوع علاوه بر وجه التزام و جبران خسارات وارده، شرط فسخ و یا خروج را هم در نظر بگیرید که در صورت تحقق بتونید با اون فرد قطع همکاری کنید.