سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توافق طرفین شرط طلاق توافقی

 

سلام شاید پرتکرارترین اتفاق طبیعی برای زندگی انسان ها بعد از تولد و مرگ ازدواج باشه، کمتر دو نفری رو پیدا می کنیم که آغاز زندگیشون با علاقه و احساس خوشحالی نباشه اما خوب همه ازدواج‌ها هم قرار نیست موفق باشه و گاهی منتج به تنش‌ها و اختلافاتی میشه که تحمل زندگی مشترک رو برای دو طرف غیرممکن می‌کنه، اینجا دقیقا همون جایی هستش که شرع مقدس اسلام و قوانین ما طلاق رو پیش‌بینی کرده. ریشه‌های قوانین طلاق تو کشور ما فقه هستش به خاطر همین حق طلاق را متعلق به آقا میدونه اما امروزه با افزایش آگاهی جامعه همزمان با عقد نکاح خیلی وقتا آقایون وکالت در طلاق رو به بانوان اعطا میکنن و این باعث ایجاد برابری نسبی در اول زندگی میشه. به نظر من هم رفتار منطقی همینه و اعطای وکالت در طلاق توسط زوج به زوجه باعث میشه که دو طرف، اول زندگی در موضع برابر قرار بگیرن و حسن تعامل داشته باشن. همونطور که دو طرف اول زندگی با همدیگه دست دادن و زندگیشان را با توافق و همدلی شروع کردن، بهتر اینه که اگه یه روزی یه جایی خواستن از همدیگه جدا بشن هم با توافق همدیگه و بدون اینکه به همدیگه تنش و فشار تحمیل کنن، از همدیگه جدا بشن. شاید بهترین روش و منطقی‌ترین روش متارکه، طلاق توافقی باهد که بر مبنای اون، حرمت لحظه های خوب با هم بودن زوجین حفظ میشه.

برای طلاق توافقی چه کنیم؟

 طرفین زمانی که میخوان طلاق توافقی بگیرن، بهتره اول تکلیف حقوقشون رو تعیین کنن، این حقوق نفقه، مهریه، اجرت‌المثل، حضانت فرزند و مواردی از این قبیله. بعد از اینکه این اتفاق افتاد و تعیین تکلیف نسبت به حقوقشون انجام شد، دو طرف میتونن دو تا وکیل بگیرند و طی تشریفات قانونی طلاق رو به وکیلا بسپرن. نکته خیلی مهم اینه که حتی اگر بخواین طلاق توافقی بگیرین، یه سری تشریفات وجود داره که نمیشه ترکش کنین و باید اجرا بشه. دو طرف می تونن بدون وکیل هم این کار رو انجام بدهند اما اگر بخوان بدون وکیل انجام بشه، حضور خودشون لازمه و زمانی که وکیل استخدام می کنن، وکلا تشریفات قانونی را طی می‌کنن و صرفاً زوجه باید برای تست عدم بارداری حضور پیدا کنه. زمانی که دو طرف می خوان به صورت توافقی از هم دیگه جدا بشن نیاز دارند که به مشاور مراجعه کنن و مشاور تأیید کنه که این دو نفر نمیتونن زندگی مشترکشون رو ادامه بدهند. بر این مبنا و برای این کار باید توی سامانه zaman.behzisti.net ثبت نام کنن و نوبت بگیرن و بعد از اون در موعد مقرر به مراکز غربالگری و مشاوره ازدواج مراجعه کنن و گواهی عدم انصراف از طلاق را بگیرن.بعد از این که گواهی رو گرفتن، باید اون رو تقدیم دادگاهی کنند که دادخواست طلاق توافقیشون به اون شعبه ارجاع شده. نهایتاً بر مبنای این گواهی و تعیین تکلیفی که نسبت به حقوقشان انجام داده‌اند، دادگاه گواهی عدم امکان سازش رو صادر میکنه و زوجین سه ماه وقت دارند تا این گواهی رو به دفترخانه رسمی طلاق ببرن و صیغه طلاق رو جاری کنن. اگه توی این مهلت سه ماهه این کار را انجام ندن، گواهی صادره فاقد ارزش میشه و دیگه بعد از اون اگه بخوان از همدیگه جدا بشن، باید این روند را از ابتدا طی کنن. بعد از جاری شدن صیغه طلاق، زوجه باید بر اساس شرایطی که داره، عده نگه داره و در پایان ایّام عده دیگه هیچ رابطه حقوقی و شرعی بین دو طرف وجود نداره.

 نکته‌ای که همیشه تو ذهنمون باید داشته باشیم این که کم دردسرترین کم‌تنش‌ترین و شاید مسالمت‌آمیزترین روش جدایی زوجین از همدیگه طلاق توافقیه و برای عدم مراجعه به مشاور و طی این فرایند در زمانی کمتر، راه کارهای حقوقی وجود داره که توسط وکلا انجام میشه.