سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا خرید و فروش یا استخراج بیت کوین جرم است؟

اگه براتون جالبه که بدونید خرید و فروش بیت کوین، سرمایه‌گذاری بر روی اون یا ایجاد تجهیزات ماینینگ یا استخراجش مجازات داره این متن رو حتماً بخونید.

سال 2018 برای بیت کوین یک سال طلایی بود که قیمت بیت کوین به طرز عجیبی سر به فلک کشید و تا نزدیکی 20 هزار دلار رسید. توی ایران به دلیل ارزان بودن برق، خیلی ها به فکر ایجاد مراکز ماینینگ افتادند، یعنی با استفاده از سوبسید و تعرفه دولتی برق بتونن بیت کوین یا رمز ارزهای دیگر رو استخراج کنند. وقتی زمزمه‌های بیت کوین زیاد شد، سر و کله نهادهای صلاحیتدار هم پیدا شد. بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد به این موضوع ورود کردند و در نهایت یک راه حل برای فعالین این صنعت معرفی شد. راه حلی که چندان به مذاق اونا خوش نیومد. وزارت صنعت و معدن افراد رو مجبور کرد که برای ایجاد زیرساخت و تجهیزات مربوط به ماینینگ مجوز دریافت کنند، مجوزی که پس از دریافت اون، تعرفه برق برای شما به جای قیمت 60 -70 تومان دولتی برای هر کیلووات به عددی نزدیک به هزار میرسه.

خرید و فروش بیت کوین جرم نیست

اما آیا اساساً خرید و فروش بیت کوین، سرمایه گذاری یا ماینینگ اون جرمه یا نه؟ در مورد خرید و فروش قطعاً جرم نیست چون قانون مجازات اساساً موضوعی رو جرم میدونه که برای اون مجازات در نظر گرفته شده باشه. 

مجوز تجهیزات ماینینگ

همچنین در رابطه با تجهیزات ماینینگ، با توجه به این که وزارت اقتصاد الان راهی تحت عنوان مجوز رو باز کرده و همچنین سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده که کد 7419090 برای واردات تجهیزات ماینینگ اختصاص داده شده، افراد از این به بعد در صورتی که دستگاه ماینر دارند باید اطمینان حاصل کنند که قاچاق نیست. اگر دستگاه شما یا تجهیزات شما قاچاق باشه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نیروی انتظامی و تعزیرات به عنوان بازوان اجرایی موضوع به توقیف تجهیزات شما می پردازد. همچنین در رابطه با توقیف تجهیزات، مقررات عمومی در رابطه با قاچاق کالا و ارز حاکمه.

مجازات استفاده از برق عادی برای ماینینگ

 اما اگر شما یک مرکز ماینینگ داشته باشید آیا استفاده از برق دولتی برای شما مجازات به همراه دارد؟ چون خیلی از افراد فکر می کنند با ایجاد یک مرکز ماینینگ کوچک در دلمثلاً  یک کارخانه، با استفاده از ظرفیت برق دولتی و صنعتی و فراتر از برق سه فاز شاید بتونن ماینینگ بیت کوین روی بیارن و درآمدزایی داشته باشن اما دقت کنین در قانون مجازات اسلام اگر کسی استفاده غیر مجاز از انشعابات برق کنه، باید خساراتی که وارد کرده رو جبران کنه و جریمه ای که دو برابر اون خسارات هست رو هم باید بپردازه.

 پس اگه فکر میکنید میتونید با استفاده از تعرفه برق دولتی به ماینینگ روی بیارید، به نظر من این کار رو نکنید چون این امر برای شما مجازات به همراه داره.