سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجازات راننده بدون گواهینامه

 

قطعاً میدونید که برای رانندگی و وسایل نقلیه موتوری، شما باید گواهینامه رانندگی با وسیله را داشته باشید و فردی که بدون گواهینامه رانندگی میکنه مرتکب جرم شده و این اتفاق میتونه واسش پیامدهای نسبتا سنگینی داشته باشه.

چه کسانی گواهینامه رانندگی میگیرند؟

گواهینامه  رانندگی خودرو برای افرادی صادر میشه که 18 سالشون تموم شده باشه، کلاس های آموزشی رو سپری کرده باشن و در آزمون هم قبول شده باشن اما برای گرفتن بعضی از گواهینامه ها مثل  گواهینامه تاکسی باید حداقل 23 سال رو تموم کرده باشن. قطعاً فردی که بدون گواهینامه رانندگی میکنه مجرمه و بر اساس بند ج ماده 10 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی پلیس باید خودرو متوقف کنه و راننده رو برای تعیین مجازات به مراجع قضایی معرفی کنه که این مجازات بر اساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی میتونه حبس و جزای نقدی باشه.

مجازات تصادف بدون گواهینامه رانندگی

 حالا این وسط اگه زبونم لال تصادفی اتفاق بیفته که این تصادف منجر به قتل غیر عمد بشه، بر اساس مواد 714 و 718 قانون مجازات اسلامی علاوه بر اینکه راننده مقصر فاقد گواهینامه باید دیه رو پرداخت کنه، ممکنه که به حبس نسبتاً طولانی محکوم شه و دادگاه میتونه از یک تا پنج سال اون رو به عنوان مجازات تکمیلی، از رانندگی محروم کند. توجه داشته باشید فردی که از رانندگی محروم شده یا گواهینامه ایشون ضبط شده مثلاً به خاطر رانندگی در حالت مستی شش ماه گواهینامه‌اش توقیف شده، فاقد گواهینامه است و علاوه بر این که مجازات وی، مجازات فرد فاقد گواهینامه است، مجازاتش میتونه جدی‌تر و بدون اغماض از جانب قاضی مجازات تعیین بشه.

عدم تمدید گواهینامه

 فردی که گواهینامه داره و اعتبار گواهینامه اش تمام شده، مرتکب این جرم نشده و صرفاً یک تخلفی مرتکب شده و بعد از پرداخت جریمه اش می تونه گواهینامش رو تمدید بکنه. نکته مهم این که صرف نداشتن گواهینامه رانندگی معتبر، باعث نمیشه فرد در تصادف مقصر اعلام بشه بلکه اگر بر اساس مقررات و نظر کارشناس تصادفات، فردی که دارای گواهینامه بوده مقصر اعلام بشه فرد فاقد گواهینامه صرفاً جریمه میشه یا تو بدترین حالت به مراجع قضایی معرفی میشه تا مجازاتش تعیین و اجرا بشه.

تکلیف بیمه و راننده فاقد گواهینامه

 اگر شما گواهینامه نداشته باشین و تصادفی بکنین شرکت بیمه شخص ثالث خودرو شما، خسارت طرف مقابلتون رو بدواً پرداخت میکنه اما بعداً میاد سراغ شما و اصولاً به صورت اقساطی خسارتی که پرداخت کرده رو ازتون مطالبه می‌کنه چون شما گواهینامه نداشتی.

 از همه این مسائل قانونی که بگذریم، همین جرم به ظاهر ساده و کوچیک می تونه تاثیرات جبران ناپذیری توی زندگی آدم ها بذاره. من عزیزترین آدم زندگیم رو توی یه تصادف رانندگی از دست دادم که یه طرف گواهینامه موتور سیکلت نداشت و یه طرف یه بچه 16 ساله بود که گواهینامه رانندگی با خودرو نداشت و شاید اگر هر کدوم از اونا گواهینامه و مهارت لازم برای رانندگی با اون وسایل نقلیه را داشتن، امروز جای خالی اون آدم توی زندگی من وجود نداشت.