سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حمل شوکر و اسپری فلفل بدون مجوز

 

 چند وقتیه به خاطر اوضاع نامناسب اقتصادی کشور، فیلم های سرقت و زورگیری و بیشتر در فضای مجازی می‌بینیم و این موضوع باعث شده که خیلی از افراد حتی اطرافیان خودم برن به صورت غیرقانونی اسپری فلفل و شوکر تهیه کنن و حمل کردن این تجهیزات بهشون احساس امنیت بده. وقتی ازش میپرسم میدونید حمل و استفاده از این تجهیزات بدون مجوز جرمه؟ میگن اولاً که سلاح گرم نیست و ثانیاً اگر استفاده کنیم دفاع مشروع حساب میشه اما تو این مطلب می خوام بهتون بگم که این تفکر قطعاً غلطه و می خوام راه قانونی استفاده و حمل تجهیزات رو براتون توضیح بدم.

قانون شوکر و اسپری فلفل

 ماده 3 قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز اومده شوکر و اسپری فلفل و گاز اشک آور رو تحت الشمول این قانون قرار داده و احکام این قانون را بر اون بار کرده. گرچه مجازات مرتبط با این تجهیزات سبک تر از مجازات تعیین شده برای سلاح های جنگی و سلاح‌های گرمه اما مجازات اون اصلاً ناچیز نیست. بر اساس ماده 12 همین قانون، مجازات حمل نگهداری توزیع خرید و فروش شکر اسپری فلفل تا دو سال حبس تعیین شده و افراد بدون این که بدونن چه بلایی دارن سر خودشون و آیندشون میارن، مرتکب این جرم میشن.

ماده 3ـ اقلام و مواد تحت کنترل عبارت از انواع مواد محترقه، ناریه، منفجره اعم از نظامی و غیرنظامی، شیمیایی، رادیواکتیو، میکروبی، گازهای بیهوش‌کننده، بی‌حس‌کننده و اشک‌آور و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها) و تجهیزات نظامی و انتظامی است.

ماده 12ـ هر کس به طور غیرمجاز اقلام یا مواد تحت کنترل را خریداری، نگهداری یا حمل نماید و یا به توزیع یا فروش آنها اقدام کند و یا هر گونه معامله دیگری با آنها انجام دهد به ترتیب زیر به مجازات تعزیری محکوم می‌شود:

الف ـ مواد رادیواکتیو یا میکروبی، به حبس از پانزده تا بیست و پنج سال

ب ـ مواد منفجره نظامی یا شیمیایی، به حبس از دو تا پنج سال

پ ـ مواد ناریه یا منفجره غیرنظامی، به حبس از شش ماه تا دو سال و جزای نقدی یک تا دو برابر ارزش مواد کشف‌شده و در صورتی که هدف از ارتکاب جرم مقاصد غیرامنیتی از قبیل بهره‌برداری غیرمجاز از معادن باشد، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه

ت ـ گازهای بی‌حس‌کننده، بیهوش‌کننده و اشک‌آور، به حبس از شش ماه تا دو سال

ث ـ مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از نود و یک روز تا شش ماه

تبصره ـ خـرید و حمل مواد محترقه غیرمجـاز که برای جشنـها و مراسم استفاده می‌شود مستوجب جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا ده میلیون ریال است. مواد محترقه‌ای که به تشخیص وزارت دفاع خطرساز نیست از شمول این ماده و تبصره آن خارج است.

نحوه اخذ مجوز شوکر و اسپری فلفل

 برای گرفتن مجوز باید چیکار کنیم؟ برای گرفتن مجوز باید به پلیس پیشگیری مراجعه کنید و درخواست صدور مجوز رو ارائه کنین. برای انجام این کار نیاز دارید که اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملیتون همراهتون باشه و معرفی نامه داشته باشید و فرم‌های مربوطه را هم پر کنید. معرفی‌نامه توسط اتحادیه ای که صنف شما زیرمجموعه اون قرار میگیره یا اداره و شرکت و محلی که داخل اون کار می کنید خطاب به پلیس پیشگیری صادر میشه و توی اون توضیح داده میشه که ضرورت حمل و استفاده از این تجهیزات برای شما چیه. بعد از این فرایند موضوع در کمیسیون‌های تخصصی بررسی میشه و در صورت تایید و گذراندن کلاس های آموزشی مجوز برای شما صادر میشه.

 فراموش نکنید مجوزی که صادر میشه حاوی عکس شما، اطلاعات هویتیتون و نوع تجهیزاتی که امکان حمل و استفاده از اون رو دارید، درج میشه و به خاطر همین شما نمیتونید تجهیزاتتون رو به فرد دیگری بدید یا این که از تجهیزاتی غیر از اون نوعی که داخل مجوز درج شده استفاده کنین.