سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مهریه های نجومی

 

در بسیاری از مواقع دیده شده که آقایان و خانم ها موقع ازدواج به درجه ای از علاقه می رسند که اعضای بدن آقا را به عنوان مهریه تعیین می‌کنن مثلاً تو خوشبینانه‌ترین حالت دست و پای آقا را به عنوان مهریه تعریف می کنن یا یکی از آشناها میگفت خانمی قلب آقا را به عنوان مهریه طلب کرده بود یا یه کامیون بال مگس یا حتی به تعداد جمع سال های تولد خانم و آقا بوسه! تو این نوشته می خوایم با هم بررسی کنیم که آیا این موارد و این مدل تعیین مهریه دارای وجاهت قانونی هست یا خیر؟

مهریه در قانون

 از منظر قانونی این موارد امکان تعیین به عنوان مهریه رو نداره. بر اساس ماده 1078 قانون مدنی هر چیزی رو که مالیات داشته باشه و بتونیم اون رو تملّک کنیم رو میشه به عنوان مهریه تعیین کرد و بر اساس ماده 1082 قانون مدنی به محض این که عقد جاری بشه زن مالک مهر می شه و می تونه هر دخل و تصرفی که بخواد در اون انجام بده اعم از اینکه این دخل و تصرف حقوقی باشه مثلاً اون رو بفروشه یا این که دخل و تصرف مادی باشه و مثلاً بیاد خودرویی که به عنوان مهریه تعیین شده را خودش شخصاً از استفاده کند و اجازه ندهد که همسرش از اون استفاده بکند. 

ماده1078

هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد میتوان مهر قرار داد.

ماده1082

به مجرد عقد زن مالک مهر می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.

تبصره – چنانچه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشند.

عدم امکان تعیین مهریه عجیب و غریب

پس بال مگس که ارزش مالی نداره یا n عدد بوسه رو نمیشه به عنوان مهریه تعیین کرد. همچنین در مورد اعضای بدن با این که ارزش مالی دارد و امروز داره توی بازار خرید و فروش میشه اما می‌دونیم که در زمان حیات فرد امکان تصاحب وجود نداره و نمیشه تو اون دخل و تصرف کرد پس اون رو هم نمیشه به عنوان مهریه تعیین کرد.

بیاید تصور کنید آقا و خانمی که در نهایت عشق و محبت با هم ازدواج کردن و هنگام ازدواج قلب آقا را به عنوان مهریه تعیین کردن بعد یه مدت سر یه موضوع جزئی با هم دیگه به اختلاف نظر بر میخورن و بحثشون میشه و خانم برای این که آقا رو تأدیب کنه میخواد مهرش رو بذاره اجرا و میاد میگه عزیزم! میشه مهریه منو بدی؟ می خوام بفروشمش! قلب آقا رو! پس می بینیم که توی این مواقع نه تنها موضوع قانونی نیست بلکه منطقی هم به نظر نمی‌رسد.

اگر چنین مهری تعیین شد، چه باید کرد؟

عشّاق گرامی در جریان باشید که تو این موارد باطل و ماده 1100 قانون مدنی تکلیف این مدل مهریه رو تعیین کرده و گفته که اگر مهرالمسمی یا مهریه ای که هنگام عقد تعیین میشه، مجهول باشه یا مالیت نداشته باشه، زن مستحق مهرالمثل خواهد بود و مهریه تعیین شده باطله.

ماده1100

در صورتی مهرالمسمی مجهول باشد یا مالیت نداشته باشد یا ملک غیر باشد در صورت اول و دوم زن مستحق مهرالمثل خواهد ‌بود و در صورت سوم مستحق مثل یا قیمت آن خواهد بود مگر اینکه صاحب مال اجازه نماید.

 پیشنهاد می کنم به جای این که به فکر مهریه های سنگین و عجیب و غریب باشید، هنگام ازدواج خانم از آقا وکالت در طلاق با حق توکیل به غیر رو بگیره تا در موضع برابر قرار داشته باشند.