سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مجازات تهدید کردن در فضای مجازی

 خیلی وقتا دیدیم که فردی دیگری رو از طریق اپلیکیشن های رایج در فضای مجازی تهدید کرده و در ازای اون ازش وجه یا مالی خواسته یا خواسته کاری براش انجام بده. صرف نظر از این که اغلب این تهدیدها در مرحله تهدید باقی میمونه و هیچ وقت عملی نمیشه تو این مطلب می‌خوایم بررسی کنیم که آیا امکان پیگیری و تعقیب فردی که ما رو تهدید کرده از طریق قانون وجود داره یا نه؟ 

استناد به دیالوگ های فضای مجازی

اصولاً خیلی از مردم فکر میکنن که دیالوگ یا گفت و گو یا چت هایی که از طریق واتس اپ، تلگرام، اینستاگرام یا سایر شبکه‌های اجتماعی یا پیام رسان های مجازی انجام میشه یا صدا و فیلم ضبط شده و حتی ایمیل، پست الکترونیک یا رایانامه در محاکم قضایی قابلیت استناد نداره اما اینجوری نیست. قانونگذار در قانون آیین دادرسی کیفری سال 92، قانون آیین‌دادرسی جرائم نیروهای مسلح و دادرسی الکترونیکی و همچنین طبق قانون تجارت الکترونیک، ادله الکترونیکی به رسمیت شناخته و میشه بر مبنای ادله الکترونیکی طرح دعوا یا شکایت کرد.

مجازات تهدید در فضای مجازی

بر اساس قانون صرف انجام تهدید حتی اگر عملی نشه، جرم تلقی شده و همین امر برای شکایت کردن کافیه. زمانی که شما بر مبنای فیلم، صدا یا متن گفت و گوهای انجام شده شکایت میکنین محکمه موضوع رو به کارشناسان حوزه فناوری ارجاع می‌دهد، به صورت خاص پلیس فتا مدّ نظرم هستش و در صورتی که صحت این ادله و مدارک توسط اونا تأیید بشه میتونه مبنای صدور حکم برای قاضی قرار بگیره. اگر فردی از طریق فضای مجازی برای شما مزاحمت ایجاد کنه بر اساس ماده 641 قانون مجازات اسلامی میتونه این موضوع براش حبس در پی داشته باشد. اگر فردی شما را تهدید به ضرر جانی، مالی، آبرویی یا تهدید به افشای سر نسبت به خودتون یا بستگانتون بکنه بر اساس ماده 669 همین قانون میتونه تا 74 ضربه شلاق یا تا یک سال حبس براش در پی داشته باشه.

مجازات عمل به تهدید

 فراموش نکنید این مواردی که من دارم میگم صرفاً برای خود تهدیده و اگه تهدید عملی بشه و طرف مقابلتون کاری انجام بده، حسب مورد به مجازات این عمل ارتکابی محکوم می شه مثلاً مجازات‌های موضوع ماده 14 و 15 قانون جرایم رایانه‌ای یا سایر جرایم تعیین شده در قانون مثل قذف، فحاشی، ایراد ضرب و جرح عمدی، تخریب عمدی، سرقت و غیره.

 نکته مهمی که باید بدونید اینه که بهتره توی تعاملات و ارتباطات عمومی، جوانب ایمنی و امنیت را رعایت کنین و احتیاط کنین اما اگه به هر دلیلی مورد تهدید قرار گرفتید، یادتون باشه تنها نیستید و قانون از شما حمایت می‌کنه و کافیه شکایت کنید تا زیر چتر حمایت قانون قرار بگیرید، بعضیا میگن قانون بد بهتر از بی قانونیه پس از قوانین موجود حتی اگه دوسشون ندارید استفاده کنید.