سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سمت مدیرعاملی شرکت

 شخصی که سمت مدیریت عاملی را در یک شرکت به عهده داره، میتونه به طور همزمان مدیرعامل چند شرکت باشه یا نه؟ این سوالیه که بارها و بارها پرسیده میشه و در این مطلب میخوام براتون پاسخ این سوال و موارد مرتبط با اون رو توضیح بدم.

وظایف مدیر عامل

مدیرعامل یک شرکت، مسئول کلیه امور اداری، اجرایی و مدیریتی شرکته که این وظایف به وسیله هیأت مدیره بهش واگذار و تفویض میشه. با توجه به این که مدیرعامل نقش مهمی در پیشبرد اهداف شرکت داره و کلیه امور اداری و اجرایی و مدیریتی شرکت به نمایندگی از شرکت در عهده شخص مدیرعامله و جایگاه مهمی داره، قطعاً پاسخگویی خیلی از مسائل در خصوص اون شرکته و خیلی از مدیر عامل ها به دلیل اعمالی که انجام می‌دهند، ممکنه حتی اعمالشان جنبه کیفری داشته باشه.

میشه همزمان مدیر عامل دو شرکت بود؟

در پاسخ به این سوال که شخص میتونه همزمان مدیر عامل چند شرکت باشد باید بگم که به موجب ماده 126 قانون تجارت، یک شخص به طور همزمان نمیتونه سمت مدیریت عامل را در چند شرکت به عهده داشته باشه.

ماده 126 قانون تجارت (لایحه شرکت های سهامی)

اشخاص مذکور در ماده 111 نمی‌توانند به مدیریت عامل شرکت انتخاب شوند و هم چنین هیچ کس نمی‌تواند در عین حال مدیریت‌عامل بیش از یک شرکت را داشته باشد. تصمیمات و اقدامات مدیر عاملی که برخلاف مفاد این ماده انتخاب شده است در مقابل صاحبان سهام و‌اشخاص ثالث معتبر و مسئولیت‌های سمت مدیریت عامل شامل حال او خواهد شد.

میشه همزمان عضو هیأت مدیره چند شرکت بود؟

باید بگم که این محدودیت در خصوص عضویت در هیأت مدیره وجود نداره، یعنی شما میتونید عضو هیئت مدیره چند شرکت به صورت همزمان باشید یا مدیر عامل یک شرکت و عضو هیأت مدیره یک یا چند شرکت باشید.

میشه همزمان رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بود؟

 در شرکت های سهامی عضو هیأت مدیره باید سهامدار باشه اما مدیر عامل میتونه که سهامدار شرکت نباشه. اگر مدیرعامل سهامدار شرکت باشه میتونه همزمان به عنوان ریاست یا عضو هیأت مدیره شرکت هم منتصب شده باشه.

ماده 124 قانون تجارت (لایحه شرکت های سهامی)

هیات مدیره باید اقلاً یک نفر شخص حقیقی را به مدیریت عامل شرکت برگزیند و حدود اختیارات و مدت تصدی و حق‌الزحمه او را‌تعیین کند در صورتی که مدیر عامل عضو هیات مدیره باشد دوره مدیریت عامل او از مدت عضویت او در هیات مدیره بیشتر نخواهد بود. مدیر عامل‌شرکت نمی‌تواند در عین حال رئیس هیات مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آراء حاضر در مجمع عمومی.

‌تبصره - هیات مدیره در هر موقع می‌تواند مدیر عامل را عزل نماید.