سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توافقات باطل و بی فایده بین کارگر و کارفرما

 همون طور که تا حالا بارها شنیدین قانون کار جزو قوانین آمره محسوب میشه یعنی شما نمیتونید برخلاف مندرجات اون با پرسنلتون توافق کنید چون این شروط باطله و اگر داخل قرارداد بیارید هم در صورتی که کار شما به اختلاف و شکایت برسه، قطعا اداره کار بر خلاف شروطی که قید کردین و بر اساس مندرجات قانون کار علیه شما رأی میده.

حقوق ماهانه

 یکی از این شروط باطل بحث حقوق پرسنل و کارمندان و به قول قانون کار، کارگرانه. شما نمی تونید حتی با توافق کارمندتون برای نیروها و پرسنلتون حقوقی کمتر از مبلغی که هر ساله شورای عالی کار مشخص می‌کند و هیات وزیران اون رو تصویب و ابلاغ می کنه، تعیین کنید چون اگه کارتون به اختلاف و شکایت برسه، قطعاً باید حداقل حقوقی تعیینی توسط شورای عالی کار رو به اونا پرداخت کنید.

ماده 41- شورای عالی کار همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید :

1- حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود .

2- حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده ، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می شود را تامین نماید .

تبصره- کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده قانونی به هیچ کارگری کمتر از حداقل مزد تعیین شده جدید جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف ضامن تادیه مابه التفاوت مزد پرداخت شده و حداقل مزد جدید می باشند .

پرداخت حق بیمه

بحث بعدی مربوط به حق بیمه پرسنله. کلیه پرسنلی که مشمول قانون کار میشن باید بر اساس حقوق دریافتی بیمه بشن و حق بیمه اونا توسط شما پرداخت بشه. شما نمیتونید بگید که من شما را بیمه نمی‌کنم یا حق بیمه رو به خود پرسنل مستقیماً پرداخت کنید یا حتی با توافق این تکلیف رو فراموش کنید چون اگر کار به اختلاف برسه اداره کار شما را به پرداخت و ارسال لیست بیمه محکوم می‌کند و جرایم سنگینی هم برای شما در پی داره.

ساعات کار

 بحث بعدی بحث ساعت کار پرسنله. شما نمیتونید پرسنل رو مجبور کنیم که بیشتر از 8 ساعت در روز بدون دریافت اضافه‌کاری برای شما کار کنند. ساعت قانونی کار هفته ای 44 ساعت و ماهی 192 ساعته که بیش از این میزان در صورتی که با رضایت طرفین باشه مشمول دریافت اضافه کاری میشه.

 

ماده 51- ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار می دهد . به غیر از مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از 8  ساعت تجاوز نماید .

تبصره 1- کارفرما با توافق کارگران ، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان ، می تواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگر روزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن که مجموع ساعات کار هر هفته از 44 ساعت تجاوز نکند .

تبصره 2- در کارهای کشاورزی کارفرما می تواند با توافق کارگران ، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان ، ساعات کار در شبانه روز را با توجه به کار ، عرف و فصول مختلف تنظیم نماید .

ماده 52- در کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی ، ساعات کار نباید از شش ساعت در روز و 36 ساعت در هفته تجاوز نماید .

تبصره- کارهای سخت و زیان آور و زیرزمینی به موجب آیین نامه ای خواهد بود که توسط شورای عالی حفاظت فنی و بهداشت کار و شورای عالی کار تهیه و به تصویب وزرای کار و امور اجتماعی و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خواهد رسید .

ماده 53- کار روز کارهایی است که زمان انجام آن از ساعت 6 بامداد تا 22 می باشد و کار شب کارهایی است که زمان انجام آن بین 22 تا 6 بامداد قرار دارد .

کار مختلط نیز کارهایی است که بخشی از ساعات انجام آن در روز و قسمتی از آن در شب واقع می شود .

در کارهای مختلط ، ساعاتی که جزو کار شب محسوب می شود کارگر از فوق العاده موضوع ماده (58) این قانون استفاده می نماید .

تعطیلی جمعه و تعطیلات رسمی

 بحث بعدی بحث تعطیلات روز جمعه و تعطیلات رسمیه. پرسنل باید روز جمعه تعطیل باشند و اگر روز جمعه مجبور باشن که کار بکنن، باید روز دیگری رو به عنوان جایگزین تعطیلی جمعه به آنها اختصاص بدید. همچنین در تعطیلات رسمی هم کارگران بایستی تعطیل باشند و نمیشه اونا رو به اجبار سر کار آورد. 

ماده 62- روز جمعه ، روز تعطیل هفتگی کارگران با استفاده از مزد می باشد .

تبصره 1- در امور مربوط به خدمات عمومی نظیر آب ، برق ، اتوبوس رانی و یا در کارگاه هایی که حسب نوع یا ضرورت کار و یا توافق طرفین ، به طور مستمر روز دیگری برای تعطیل تعیین شود همان روز در حکم روز تعطیل هفتگی خواهد بود و به هر حال تعطیل یک روز معین در هفته اجباری است .

کارگرانی که به هر عنوان به این ترتیب روزهای جمعه کار می کنند، در مقابل عدم استفاده از تعطیل روز جمعه (40%)  اضافه بر مزد دریافت خواهند کرد .

تبصره 2- در صورتی که روزهای کار در هفته کمتر از شش روز باشد ، مزد روز تعطیل هفتگی کارگر معادل یک ششم مجموع مزد یا حقوق دریافتی وی در روزهای کار در هفته خواهد بود .

تبصره 3- کارگاه هایی که با انجام 5 روز کار در هفته و 44 ساعت کار قانونی کارگرانشان از دو روز تعطیل استفاده می کنند ، مزد هر یک از دو روز تعطیل هفتگی برابر با مزد روزانه کارگران خواهد بود .

ماده 63- علاوه بر تعطیلات رسمی کشور ، روز کارگر (11 اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می آید .

مرخصی استحقاقی

موضوع بعدی بحث محرومیت کارمندان، کارگران و پرسنل از مرخصی استحقاقی است. کلیه کارکنان شما باید مرخصی استحقاقی داشته باشن و شما نمی تونید اونا را از این حق محروم کنین.

ماده 64- مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه ، جمعا یک ماه است . سایر روزهای تعطیل جزو ایام مرخصی محسوب نخواهد شد . برای کار کمتر از یک سال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود.

ماده 65- مرخصی سالیانه کارگرانی که به کارهای سخت و زیان آور اشتغال دارند 5 هفته می باشد . استفاده از این مرخصی ، حتی الامکان در دو نوبت در پایان هر شش ماه کار صورت می گیرد .

ماده 66- کارگر نمی تواند بیش از 9 روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند .

اینا مواردی هستن که جزء شروط باطلن یعنی حتی اگر در قرارداد استخدام قید کنید، باز هم نمیتونین پرسنل رو مجبور کنین که بر اساس این توافقات عمل کنن و اگر کار به شکایت برسه، قطعاً شما محکوم میشید.