سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسقاط کافه خیارات و شرایط آن

تو بسیاری از قراردادهایی که تنظیم و منعقد میشه، خیلی وقتا دیدیم که عبارتی تحت عنوان "اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش" تصریح میشه و دو طرف قرارداد، اون رو امضا می‌کنن و نمیدونن این چیزی که تو قرارداد تصریح شده به چه معنی هست و چه مشکلاتی ممکنه برای اونا در آینده ایجاد کنه! اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش به این معنیه که شما تمام خیاراتی که به موجب قانون براتون حق فسخ نسبت به اون قرارداد ایجاد میکنه رو از خودتون ساقط می‌کنین و نمیتونین قرار داد رو تحت هیچ شرایطی فسخ کنین. حالا باید ببینیم بودن این شرط  تو قراردادهایی که منعقد می کنین خوبه یا نه. زمانی که شما قراردادهایی رو با اشخاصی منعقد میکنید حالا تحت عنوان عقد بیع یا همون خرید و فروش هایی که انجام می‌دهید مثلا نسبت به ملک، اتومبیل یا برخی لوازم، یا عقد صلح یا عقد اجاره منعقد میکنید، این عقود، عقود لازم هستند یعنی به هیچ عنوان بعد از انعقاد قابل به هم خوردن یا انحلال نیستن و تنها زمانی شما میتونید این عقود رو به هم بزنید و این عقود فسخ بشن که حق فسخ داشته باشید. زمانی که شما این عبارتی قرارداد و تصریح می‌کنین و اون رو امضا میکنین، اگر حتی تو اون قرارداد شما، به شما خسارتی وارد بشه، شما حق فسخ ندارید و نمی تونید این قرارداد رو فسخ کنین.

 یادتون باشه حداقل هایی که شما باید توی قراردادهاتون بدونید و نسبت بهش آگاهی داشته باشید این هستش که حداقل نسبت به خیار عیب، خیار غبن، خیار تخلف از شرطی که جنبه توصیفی داره باید برای خودتون حق فسخ در نظر بگیرید و  داخل قرارداد اونا رو تصریح کنین و حتی اگر خیاراتی ساقط میشه این حق رو نسبت به زمانی که مغبون میشین، زمانی که تو مبیع عیبی وجود داره یا مبیع متناسب با وصفی که مد نظرتون بوده نباشه، این حق وجود داشته باشه و شما بتونید بر این مبنا قراردادی که منعقد شده رو فسخ کنید و جلوی ورود ضرر بیشتر به خودتون رو بگیرید. پس زمانی که این عبارت نوشته میشه حتماً برخی خیارات رو استثنا کنید و بنویسید که به جز خیار عیب، تخلف از وصف و غیره.

 

ماده 396 قانون مدنی

خیارات از قرار ذیل‌اند:

1- خیار مجلس

2- خیار حیوان

3- خیار شرط

4- خیار تاخیر ثمن

5- خیار رویت و تخلف وصف

6- خیار غبن

7- خیار عیب

8- خیار تدلیس

9- خیار تبعض صفقه

10- خیار تخلف شرط

ماده 416 قانون مدنی

هر یک از متعاملین که در معامله غبن فاحش داشته باشد بعد از علم به غبن میتواند معامله را فسخ کند.

ماده 422 قانون مدنی

اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبیع معیوب بوده مشتری مختار است در قبول مبیع معیوب یا اخذ ارش یا فسخ معامله.

ماده 410 قانون مدنی

هر گاه کسی مالی را ندیده و آن را فقط به وصف بخرد بعد از دیدن اگر دارای اوصافی که ذکر شده است نباشد مختار میشود که بیع را‌فسخ کند یا به همان نحو که هست قبول نماید.