سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آیا اعتبار اسناد دست نوشته با اسناد رسمی در قانون برابر است

 یکی از سوال هایی که خیلی پرسیده میشه اینه که آیا دست نوشته یا نوشته هایی که شما از کسی می گیرید و در اون  نوشته فرد یکسری تعهداتی را می‌پذیره، به موجب قانون داره اعتبار هست یا نه؟ 

اسناد رسمی و عادی

قانونگذار در ماده 1286 قانون مدنی اسناد را به دو دسته رسمی و عادی تقسیم کرده و در ماده 1287 قانون مدنی اسناد رسمی، اسنادی هستند که یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم میشه یا اداره ثبت اسناد و املاک کشور اونا رو تنظیم میکنه یا مأمورین دولتی در حیطه صلاحیتشون و بر اساس شرایط قانونی اونا را تنظیم میکنن. در واقع این سه دسته، اسناد رسمی هستند و اسنادی که در این سه طبقه نیستند، به عنوان اسناد عادی تلقی میشن. یعنی دست نوشته‌هایی که شما بین خودتون با دیگران تنظیم میکنید، جزء اسناد عادی محسوب میشن و به موجب قانون دارای اعتبار هستن.

ماده 1286 قانون مدنی

سند بر دو نوع است: رسمی و عادی.

ماده 1287 قانون مدنی

اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنها و بر طبق مقررات‌ قانونی تنظیم شده باشند رسمی است.

اجاره نامه املاکی

یکی از سوالاتی که خیلی پرسیده میشه اینه که زمانی که مثلاً قرارداد را در منزل بین خودمون تنظیم کردیم و ندادیم بنگاه‌های معاملات ملکی تنظیم کنن، آیا این قرارداد اعتبار دارد یا نه؟ باید گفت که از نگاه قانون این سند و یا همان مبایعه نامه، اجاره نامه، قولنامه ای که خودتون تنظیم کردین با قراردادی که در بنگاه املاک تنظیم میشه، با هم فرقی نداره و در یک حدی دارای اعتبار و ارزش هستن چرا که هر دوی آنها اسناد عادی تلقی می‌شوند و سند رسمی نیستن.

اثبات اصالت سند عادی

نکته بعدی که وجود داره در خصوص اثبات اصالت سند عادی یا همان دست نوشته شماست. تا اینجا متوجه شدیم که دست نوشته که همون سند عادی میشه، از نگاه قانون گذار اعتبار داره. حالا باید راجع به اصالت سند صحبت کنیم. زمانی که شما یک تعهد یا نوشته رو از شخصی میگیرید و مثلا در اون به شما گفته که 50 میلیون تومان به شما بدهکاره این نوشته باید حتماً امضا داشته باشه و دستنوشته بدون امضا هیچگونه اعتباری نداره. زمانی که طرف به تعهداتش عمل نکنه و شما مجبور بشید از طریق مراجع قانونی اقدام کنید، باید به به سری موضوعات توجه کنین و اون هم بحث اصالت سنده. یعنی اصالت سند باید اثبات بشه، اگر شخصی که تعهد داده ادعای جعل بکنه یا  ادعای انکار بکنه یا کسی که این تعهد را پذیرفته، فوت کنه و وراثش ادعای تردید بکنن، اصالت این سند باید حفظ بشه تا اعتبار داشته باشه، یعنی نباید برایش دست ببرید و باید امضا حتماً منتسب به شخصی باشه که تعهد کرده و پذیرفته و سند رو امضا کرده.

در هنگام تنظیم قرارداد به چه نکاتی توجه کنیم؟

 توجه کنید برای اینکه در مراجع قضایی در آینده با مشکلاتی از این قبیل مواجه نشین، باید از همان زمانی که می‌خواید نوشته رو تنظیم کنید، به این مسائل توجه کنین مثلا زمانی که نوشته تنظیم میکنین حتما یادتون باشه در حضور دو تا شاهد این سند رو تنظیم کنید و اون دو تا شاهد هم حتماً ذیل این نوشته را امضا کنن و علاوه بر این شما میتونین مندرجات قرارداد، دستنوشته یا سند عادی رو در دفاتر اسناد رسمی به صورت اقرارنامه رسمی تنظیم کنین و به این صورت به دست نوشته اعتبار ببخشید. پس یادتون باشه به این مسائل توجه کنید تا دست نوشته شما به موجب قانون اعتبار و اصالت داشته باشد.