سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اعمال منافی عفت و مجازات زنا

 

حتماً تا حالا عبارت اعمال منافی عفت رو شنیدید. به طور کلی اعمال منافی عفت به هر رفتاری گفته میشه که خدشه‌ای به پاکدامنی افراد وارد کنه اما قانونگذار گفته اعمال منافی حمد شامل جرائم جنسی حدی یعنی زنا، مساحقه و لواط و جرائم رابطه نامشروع تعزیری مثل تقبیل یا بوسیدن و مضاجعه یا همبستری بدون نزدیکی است. تعریف زنا مشخص است یعنی نزدیکی میان زن و مردی که رابطه ازدواج دائم یا موقت نداشته باشند و با این فکر اشتباه که زن و شوهر هستند هم با هم نزدیکی نکرده باشد. فرقی نمی کنه رابطه‌ای که اتفاق افتاده Anal باشه یا Vaginal، صرفاً کافیه که دخول به اندازه ختنه گاه انجام شده باشد. اگ یکی از دو طرف به سن بلوغ شرعی یعنی برای دختران 9 سال تمام قمری و برای پسران 15 سال تمام قمری نرسیده باشه، باز هم زنا اتفاق افتاده اما فرد نابالغ مجازات نمیشه و به اقدامات تامینی و تربیتی محکوم می شه. زنا با اموات و مردگان هم در حکم زنا حساب میشه و مجازات زنا رو برای فرد در پی داره مگر مردی که با همسر متوفی خودش زنا کرده باشه که به شلاق از 31 تا 74 ضربه محکوم میشه.

مجازات زنا

 مجازات زنا در مواردی اعدامه: زنای افرادی که محرم هستند و رابطه خونی دارند، زنا با همسر پدر یا همون نامادری که موجب اعدام زانی یا آقا میشه، زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی میشه و زنای به عنف و اکراه که همون تجاوزه و باعث اعدام آقا خواهد شد. زنا در حالت مستی خواب یا بیهوشی یا با اغفال دختر نابالغ یا از طریق ترسوندن ویا تهدید ویا ربایش هم در حکم زنای به عنفه. حد زنا برای مرد محصن و خانم محصنه رجم یا سنگساره و مجازات زنا برای فردی که شرایط احصان رو نداره صد ضربه شلاق تعزیریه و این مجازات قابل تبدیل به جزای نقدی یا به عبارت عامیانه قابل خریدن نیست.

محصن و محصنه؛ شرایط احصان

 شرایط احصان با متأهل بودن متفاوته و برخلاف اون چیزی که عموم جامعه فکر میکنن زنای محصنه به معنای نزدیکی با زن شوهردار نیست، محصن بودن برای مرد یعنی اینکه همسر دائم و بالغ داشته باشه و در شرایطی که عاقل و بالغ بوده با ایشون نزدیکی واژینال یا رابطه از مهبل داشته و هر وقت هم که بخواد میتونه این نوع نزدیکی رو داشته باشد. شرایط محصن بودن برای بانوان هم به این معنیه که همسر دائمی و بالغ داشته باشن و در زمانی که عاقل و بالغ بودن با ایشون نزدیکی واژینال داشته باشن و امکان نزدیکی هم براشون مهیا باشد؛ به خاطر همینه که مواردی از جمله مسافرت های طولانی حبس و عادت ماهانه شرایط احصان را از بین میبره. 

نحوه اثبات زنا

زنا با چهار بار اقرار نزد قاضی یا شهادت چهار مرد اثبات میشه البته شهادت تلفیقی زنان و مردان هم با لحاظ شرایطی معتبره. فراموش نکنید فردی که می‌خواهد شهادت بر زنا بده، باید زنا رو با چشم خودش دیده باشه و دخول تا ختنه گاه رو با چشم های خودش رویت کرده باشه در غیر این صورت اگه ندیده باشه و شهادت بده یا اگه تعداد شهود به حد نصاب لازمه نرسه، شاهد مرتکب قذف شده و محکوم به تحمل 80 ضربه شلاق حدی خواهد شد.

 باید توجه داشته باشیم که محاکم در زنا نمی‌تونن به تعقیب تحقیق یا پرسش از افراد بپردازن مگه اینکه زنا به عنف باشه، دارای شاکی خصوصی باشه، سازمان یافته باشه یا در منظر عام اتفاق افتاده باشد که در این شرایط هم مقام قضایی صرفاً میتونه در حدود شکایت یا در حدود اوضاع و احوال مشهود به تحقیق بپردازه.