سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی مفاد قرارداد هم بنیان گذاران قسمت سوم

در مقاله های قبلی راجع به مواد یک تا شش قرارداد هم بنیان گذاران رو به صورت کامل و دقیق و جزئی براتون توضیح دادم و امروز میخوام راجع به ماده 7 و 8 براتون بنویسم و بهتون وضیح بدم که چه نکاتی رو باید در این مواد بیارید، پس اگه قبلیا رو نخوندین اول برین اونا رو بخونین و بعد بیاین سراغ این مقاله. این نکته رو بگم که ترتیب این مواد بستگی به سلیقه افراد داره و میشه تغییرش داد اما نباید فراموش کنیم که نظم منطقی قرارداد رو قرار نیست به هم بزنیم. از قراردادها یا پیش نویس های آماده اگه خواستید استفاده کنید، حتماً اونا رو دقیق مطالعه کنید و بر اساس کسب و کار خودتون تغییراتی که لازمه رو توش اعمال کنید.

مفاد قرارداد هم بنیان گذاران

 تو ماده 7 قرارداد هم بنیان گذاران باید به صورت دقیق و جزئی و واضح در مورد ثبت شرکت و زمان ثبت شرکت توضیح بدیم. راجع به آورده های تعهد شده هم بنیان گذاران برای ثبت شرکت باید تعیین تکلیف بشه. در خصوص تنظیم اسناد حقوقی شرکت مثل توافقنامه سهامداران، اساسنامه شرکت، نظام نامه اداری شرکت و مواردی مثل اینا به صورت دقیق باید تعیین تکلیف کنید. در مورد این که این موارد چطور نوشته بشه و چه زمانی نوشته بشه باید به صورت دقیق و جزئی و اجرایی توضیح بدید. باید تعیین تکلیف بشه که کرسی های هیأت مدیره رو قراره به کدوم یک از همبنیان گذاران بدید؟ باید مشخص کنید که اگه در زمان مقرر شرکت شما ثبت نشد چه اتفاقی می‌افته و همکاری شما ادامه پیدا میکنه یا همکاری شما قطع میشه یا در همون زمان نسبت به این موضوع تعیین تکلیف می کنید؟ به صورت دقیق باید بیارید که تا الان تمام آورده های هر شخص حالا درسته برای کل کسب و کار بوده و متعلق به مجموعه بوده ولی وقتی که شرکت  ثبت بشه، همه اونا باید به نام شرکت منتقل بشه. مشخص کنید که اگر یکی از شرکا یا همبنیان گذاران قبل از ثبت شرکت از استارت آپ و کسب و کار شما خارج شده، چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ آیا همچنان سهامدار باقی میمونه؟ آیا عایدی داره یا چیزی بهش پرداخت میشه یا این که چیزی بهش پرداخت نخواهد شد؟ دقیقا در مورد این مسائل اظهارنظر کنید که اگر یکی فوت بکنه یا اگر ناتوان بشه چه اتفاقی برای تعهداتش میفته؟ در مورد سهام و عایدی که قراره  بهش برسه باید تعیین تکلیف بشه، این که تو این شرایط به خودش میرسه این سهام یا اصلاً این که به ورثه میرسه یا نه؟ درباره همه این موارد دقیقاً باید تعیین تکلیف بشه. نکاتی که در ماده 7 قرارداد هم بنیانگذاران باید بهش توجه کنید، براتون توضیح دادم. پس زمانی که میخواین این قرارداد رو تنظیم کنید حتی اگر قراره وکیلی براتون اون رو بنویسه حواستون باشه که در مورد تمام این مسائل تعیین تکلیف شده باشه یکی از مهمترین مفاد این قرارداد همین ماده 7 این قرارداده.

تو ماده 8 قرارداد هم بنیانگذاران، موضوعی که حتما باید راجع بهش صحبت کنید بحث عدم رقابت و محرمانگی یا عدم افشاست. درباره توافقنامه عدم رقابت و عدم افشا یا NDA به صورت مشروح و دقیق در آینده واستون می نویسم اما به صورت خلاصه باید بدونید مواردی که توسط هم بنیان گذاران محرمانه تلقی میشه و حوزه هایی که فعالیت تو اون به منزله رقابت با کسب و کار موضوع قرارداده باید در این بند تعیین بشه و مدت زمان این شرط و ضمانت اجرای عدم اون از جمله وجه التزام و فسخ و مواردی از این قبیل رو باید در این ماده بگنجونید.