سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در زمان سررسید سفته چه اقداماتی باید انجام بدید؟

 

 سلام تو این متن میخوام در خصوص قوانین و مقررات مرتبط با سفته براتون توضیح بدم. زمانی که بابت طلبتون از شخصی سفته ای دریافت کردید، در زمان سررسید سفته چه اقداماتی باید انجام بدید؟ 

اقدامات اولیه

در زمان سررسید سفته شما باید از صادرکننده سفته و یا شخصی که سفته رو ازش دریافت کردین،  مطالبه کنید که مبلغ مندرج در سفته رو به شما پرداخت کنن. اگه مبلغ به شما پرداخت شد، که دیگه مشکلی برای شما وجود نداره اما اگر این مبلغ به شما پرداخت نشه شما باید 2 تا مهلت قانونی را رعایت کنین. یکیش اینه که که ظرف مدت 10 روز از تاریخ سررسید سفته فرصت دارید که نسبت به سفته واخواست انجام بدین و مهلت بعدی اینه که ظرف یک سال از تاریخ واخواست فرصت دارید که نسبت به طرح دعوای حقوقی برای مطالبه مبلغ مندرج در صفحه اقدام کنین.

اگر مهلت ها رعایت نشد، چی میشه؟

 اگر این مهلت ها را رعایت نکنین چه اتفاقی برای شما می‌افته؟ اگر مهلت یک ساله برای اقامه دعوای حقوقی رو رعایت نکنین، زمانی که میخوایت نسبت به مبلغ سفته اقدام کنین فقط میتونین علیه به صادرکننده و ضامن این اقدام کرده و طرح دعوی انجام بدین و نمیتونین نسبت به ظهر نویس ها (کسانی که پشت سفته رو از باب انتقال امضا کرده اند) اقدام حقوقی انجام بدین. همچنین اگه مهلت 10 روزه واخواست رو رعایت نکنین،  سفته شما دیگه یک سند تجاری نخواهد بود بلکه یک سند عادی هستش و امتیازاتی که قانونگذار برای اسناد تجاری در نظر گرفته نسبت به سفته شما رعایت نخواهد شد و این مزایا شامل حالتون نمیشه و ازش محروم میشین.

این امتیازات چیه؟

 حالا این امتیازات چی هستن؟ اگر شما ظرف ده روز از تاریخ سررسید، سفته رو واخواست کنین و بخواین تقاضای صدور قرار تأمین خواسته رو از دادگاه به داشته باشین، دیگه لازم نیست خسارت احتمالی رو پرداخت کنین اما اگر واخواست رو انجام ندین، سفته شما از سند تجاری به یک سند عادی تبدیل میشه و دادگاه اون رو سند عادی تلقی میکنه و در چنین شرایطی اگه تأمین خواسته بخواین باید خسارت احتمالی را پرداخت کنین. 

علاوه بر این برای دریافت خسارت تأخیر تأدیه از تاریخ سررسید سفته، شما باید حتماً واخواست رو انجام بدین و اگر سفته رو واخواست نکنین دادگاه از تاریخ مطالبه شما یعنی احتمالاً زمان تقدیم دادخواست، خسارت تأخیر تأدیه را برای شما در حکم لحاظ میکنه.

اگر واخواست نکردیم چه کنیم؟

البته خیلیا برای این که واخواست سفته علاوه بر هزینه دادرسی که دادگاه دریافت میکنه برای آنها هزینه مازادی در پی داره، ترجیح می‌دهند که صفته رو واخواست نکنن، پس اگر سفته رو واخواست نکردین، یادتون باشه در زمان سررسید حتماً یک اظهارنامه به صادرکننده ارسال کنید و مبلغ مبلغ مندرج در سفته رو مطالبه کنین تا بعد از اینکه اقامه دعوا کردین، شاید دادگاه از زمان ارسال اظهارنامه و مطالبه شما، به خسارت تأخیر تأدیه رای بده.

من موارد مهمی که برای شما نسبت به سفته دونستنش لازمه رو توضیح دادم که اگر دارنده هستید و طلبکار هستید و یه سفته در دستتون دارین، چه اقداماتی را نسبت به سفته باید انجام بدین ولی نهایتاً دیگه انتخاب خودتون هست که این مهلت ها رو رعایت کنین یا نه.