سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تجاوز و ازار جنسی و مجارات این عمل مجرمانه

 

چند وقت پیش حکایت های تلخی در شبکه‌های اجتماعی نقل میشد. حکایت هایی که در انتهای اون هشتگ آزار جنسی و سکوت نکنیم دیده میشد. توی ایران فقط کافیه یک زن باشی و برای یک بار هم که شده با آزار جنسی روبرو شده باشی، حالا فرقی نمیکنه به صورت کلامی در خیابان باشه و یا این که در خلوت اتفاق افتاده باشد. موضوع از آزار جنسی کاربران معروف توییتر شروع شد و به مدرسان مدارس معروف کشیده شد و به دانشگاه ها و دانشکده های هنر و همینطور سینماها سرایت کرد و معلوم نبود این رشته دراز تا کجا قرار کشیده بشه؛ موضوعی که شبیه به ماجرای هشتگ #me-too  و من هم همین طوره. قربانیان آزار و تجاوز جنسی به دلیل ترس از قضاوت شدن و احساس گناه کاذب توانایی بازگو کردن این موضوع رو ندارند. اما مدتیه شاهد این هستیم که خیلی از افراد با شهامت تمام و بدون این که بترسن انگشت اتهامی سمت آنها روانه بشه می آیند و از تجارب تلخ تجاوز جنسی که نسبت به اونا اعمال شده صحبت می کنند، فقط با یک هدف: ایجاد آگاهی و تلاش برای توقف چرخه تجاوز. در شبکه های اجتماعی واکنش های مختلفی نسبت به این موضوع دیده میشه. اکثریت افراد با قربانیان تجاوز جنسی همراهی می کنند اما هنوز هستند افرادی که به جای این که متجاوز را سرزنش کنند، قربانیان را شماتت می‌کنند و مقصر می‌دانند. 

لزوم طرح شکایت از متجاوز

 یکی از نکاتی که در خصوص آزار و تجاوز جنسی باید همه بهش توجه کنیم اینه که آزار و تجاوز جنسی امری قبیح، ناشایست، غیر اخلاقی و مجرمانه است و موضوعاتی مثل اینک ه قربانی لباس مناسب نداشته یا رفتار مناسب نداشته یا حضور قربانی در منزل متجاوز و حتی مصرف مشروبات الکلی به معنای رضایت و تأیید تجاوز و آزار جنسی نیست. پس اگر در روابطتون نه شنیدید، این رو بدونید که اگر از این مرحله گذر بکنید قطعاً مسئولیت قانونی و کیفری خواهید داشت. موضوع دوم در بحث تجاوز اینه که شما زمانی که قربانی جرم تجاوز به عنف و آزار جنسی می شوید، باید در ابتدا حتماً در همان مراحل اولیه آثار تجاوز را حفظ کنید و دلایل کافی برای اثبات این جرم جمع‌آوری کنین. درسته در اون شرایط شما از لحاظ روحی و روانی شرایط مناسبی ندارید، آشفته اید و حتی ممکنه مدت‌ها در این حالت قرار داشته باشید اما باید بدونید که این به عنوان یک وظیفه انسانی و نه تنها برای خودتون بلکه برای جامعه باید این موضوع را پیگیری بکنید که اگر اون شخص مجرم هست به جزای عملش برسه، اگر بیماره درمان بشه و ما همه باید با هم تلاش بکنیم تا جلوی چرخه ی تجاوز رو بگیریم و این موضوع را متوقف کنیم. 

ادله اثبات تجاوز

باید این رو بدونیم که ادله اثبات جرم تجاوز به عنف یا چهار بار اقرار شخص متجاوز هست که با توجه به این که این موضوع به سختی اتفاق می‌افتد، خیلی نمیتونیم روی این موضوع حساب باز کنیم یا این که چهار شاهد باید این موضوع رو شهادت بدهند که باز هم برای این موضوع که اکثراً در خلوت اتفاق میفته، خیلی نمی‌تونیم روش حساب باز کنیم. پس تنها چیزی که می تونیم روش حساب کنیم، بحث علم قاضی است. یعنی ما باید آثار تجاوز را در ابتدا حفظ کنیم و ادله را حفظ کنیم تا موجب علم قاضی بشیم و قاضی به موجب اونا به این علم برسه که اون شخص متجاوز و بتونه اون شخص رو محکوم بکنه.

 بنابراین در ابتدا کارهایی که میگم رو باید یکی یکی انجام بدید تا بتونید آثار تجاوز را حفظ کنید و ادله رو برای خودتان نگه دارید. در ابتدای کار شما به هیچ عنوان نباید حمام کنید، نباید دست و صورتت را بشورید، نباید آثار تجاوز و از بدنتون از بین ببرید. حتی تعویض لباس هم ممکنه  بخش اعظمی از آثار تجاوز را از بین ببره. اگر مجبور هستید لباس هاتون رو تعویض کنید، لباس ها را توی یک روزنامه بپیچید و داخل پلاستیک در بسته بذارید و ازش مراقبت کنید. تمام ادله و آثار مربوط به ارتباطتون با آن شخص رو برای قبل از تجاوز و بعد از تجاوز باید حفظ کنیم؛ پیامک‌هایی که ارسال کردید،  تماس‌هایی که داشتید، شماره تماسی که با اون شخص در ارتباط بودید، حتی تماس‌های تصویری که با همدیگه داشتید، پیام هایی که در شبکه های مجازی بین شما رد و بدل می‌شد، حتی تهدیدهایی که وجود داشت اگر شما را به هر دلیلی می ترسوند رو جمع‌آوری کنید، در ذهنتان و یک جایی نگه داری کنید تا به عنوان ادله شما محسوب بشه. اگر شخصی در خصوص ارتباط شما اطلاعاتی داشته حتماً ازش کمک بگیرید که به شما کمک کنه، مسائلی را به شما یاد آوری کنه، ممکنه اون لحظه خیلی موارد از یاد شما به خاطر شرایطی که داشتید بره، از این افراد کمک بگیرید اگر به جایی مراجعه کردید توی مسیرتون به جایی که تجاوز انجام شده یا در واقع پیام‌هایی که مربوط به دعوت شما به این مکان بوده، همه و همه رو جمع آوری و نگهداری کنید و به عنوان ادله به مراجع قضایی ارائه بدید.

 این موضوع رو یادتون باشه زمانی که این اتفاق برای شما می‌فته، شما باید ظرف سه روز به پزشکی قانونی مراجعه کنید و با وجود اینکه در واقع یکی از سخت‌ترین کارها این باشه که به محض این که مورد تجاوز قرار گرفتید، توسط پزشکان قانونی مورد بررسی و معاینه قرار بگیرید ولی باید این کار را بکنید برای اینکه بتونید آثار تجاوز را حفظ کنید و این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد و با توجه به اینکه خیلی از افراد مدعی هستند که به اون ها چیزی خورانده میشه و یا در حالت بیهوشی یا مستی قرار داشتند، حتماً از پزشکانی که شما را معاینه می‌کند بخواهید که برای شما آزمایش ادرار و خون هم انجام بدهند و بتونید این آثار و ادله و هم برای خودتون نگه دارید.

اگر ما شکایت کنیم تحت عنوان تجاوز به عنف آیا موفق میشیم؟

 اگر تمامی اقدامات لازم برای حفظ آثار تجاوز و ادله اثبات این جرم را که براتون توضیح دادم را انجام بدید و موجب بشید که قاضی به این علم برسه که این شخص متجاوز است، قطعاً موفق خواهید شد و حتی اگر نتوانید تجاوز به عنف را اثبات کنید به موجب ماده 637 قانون مجازات اسلامی میتونید تحت عنوان رابطه نامشروع شخص را محکوم کنید؛ البته اگر دلایل کافی برای این موضوع هم وجود داشته باشه. به فرض صدور حکم برائت و قرار منع تعقیب برای شخصیت متجاوز هیچ مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد مگر این که شکایت شما واقعاً واهی و از روی سوءنیت مطرح شده باشد.

خیلی ها می پرسند که اگر ما تحت عنوان تجاوز به عنف شکایت کنیم آیا ممکن است ما هم مجرم شناخته بشیم؟

 به موجب ماده 102 قانون آیین دادرسی کیفری تعقیب و تحقیق در جرائم منافی عفت ممنوع است مگر اینکه این جرائم شاکی خصوصی داشته باشند یا به صورت علنی واقع شده باشند یا سازمان یافته باشند. زمانی که شما به عنوان شاکی خصوصی در چنین جرمی طرح شکایت می‌کنید، قاضی موظف است فقط در محدوده شکایت شما تعقیب و تحقیق کنه و به هیچ عنوان به موجب قانون اجازه نداره که در خصوص باقی مسائل مثل زنای ساده یا رابطه نامشروع در خصوص رابطه شما با اون شخص ورود بکنه و به تعقیب و تحقیق بپردازد و حتی در خصوص این نظریه مشورتی هم وجود دارد.

چطور باید اقدام‌ کنیم؟

 زمانی که شما تحت تجاوز به عنف قرار گرفتید، اولین اقدامی که باید بکنید مراجعه به کلانتری یا دادسرای محل وقوع جرمه، چرا که این مورد از موارد فوریه و باید به پزشکی قانونی مراجعه کنید تا بتونید آثار تجاوز را حفظ کنید چون تحقیقات مقدماتی درخصوص این جرم در صلاحیت دادسرا نیست و خود دادگاه در خصوص جرایم منافی عفت ورود می‌کنه اما در چنین شرایطی که شاکی خصوص وجود دارد و از موارد فوریه با توجه به این که ممکنه آثار تجاوز از بین بره، کلانتری و داسرا موظفند شکایت شما را بپذیرن و شما را به پزشکی قانونی ارجاع بدهند.

 مجازات این جرم چیه؟

به به موجب بند ت ماده 224 قانون مجازات اسلامی، مجازات این جرم اعدامه و تبصره این ماده میگه که زمانی یک شخصی در خواب، بیهوشی، مستی با شخصی بدون رضایت وارد رابطه بشه، در حکم تجاوز به عنف محسوب میشه و حتی اگه یک دختر نابالغ اغفال بشه یا اینکه شما را بترسونن، تهدید کنن یا این که مورد ربایش قرار بدهند، حتی اگر شما خودتون رو در اختیار اون شخص قرار بدید و تسلیم بشید، باز هم جرم تجاوز به عنف محقق خواهد شد.