سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات کلیدی در تنظیم وکالتنامه رسمی و اعتبار اسناد رسمی

 این روزا خیلی می‌بینیم که افراد اعتماد می‌کنن و به اشخاص دیگه به صورت رسمی وکالت بلاعزل می‌دهند اما باید بدونیم که اعطای وکالت رسمی بلاعزل ممکنه ضرر و زیان و خسارت جبران ناپذیری برای شما داشته باشه پس بهتره قبل از این که در چنین حالاتی وکالتنامه رو تنظیم کنین، اطلاعاتی در خصوص این وکالتنامه داشته باشید.

در مورد وکالتنامه رسمی باید بدانید...

 اولین موضوعی که باید بدونین اینه که وکالت یک عقد جایزه یعنی زمانی که شما یک نفر را وکیل خودتون قرار بدید برای اینکه کاری که مد نظرتونه رو برای شما انجام بده، هر وقت که بخواهید میتونید وکیلتون رو عزل کنین اما اگر وکالت  رو به صورت بلاعزل اعطا کرده باشین، حق عزل وکیل را از خودتون سلب و ساقط کردین و نمیتونین وکیلتون رو عزل بکنین البته بر اساس شرایطی با توجه به مورد خاص ممکنه وجود داشته باشد که یکی از این موارد میتونه در نظر نگرفتن مصلحت موکل باشه اما این رو بدونید زمانی که شما وکالت رو به صورت بلاعزل میدید، عزل وکیل خیلی سخت و دشوار میشه.

نکته دیگه که باید بدونید اینه که وکالت چه ساده باشه چه بلاعزل، در هر دو حالت شما میتونین موضوع وکالت رو خودتون انجام بدید البته زمانی که وکیل موضوع وکالت را انجام نداده باشه یا سلب حق انجام موضوع وکالت رو از خودتون نکرده باشید، پس اگه وکیل انجام نداده باشه شما می تونید موضوع وکالت رو خودتون انجام بدید و بعد از اون به خاطر اینکه موضوعی وجود نداره که وکیل بخواد انجامش بده، وکالت از اعتبار میفته.

بحث بعدی که باید بهش توجه کنین اینه که زمانی که شما به عنوان یک خریدار مثلاً زمانی که ملک یا خودرویی میخرید و وکالت دریافت میکنید برای نقل و انتقال سند مربوط به اون ملک یا اتومبیل، باید بدونید که وکالتی که دریافت میکنین باید به صورت بلاعزل باشه تا اگر در آینده با فروشنده به مشکلی برخورد کردید یا اختلافی پیش اومد، اون شخص نتونه که شما رو عزل بکنه و حتماً باید حق امضا برای نقل و انتقال سند رو برای خودتون تو متن وکالتنامه لحاظ کنید و مدت زمانی هم که در وکالتنامه قید می کنید، سعی کنید که مدت زمان معقولی باشه برای انجام امور اداری مربوط به نقل و انتقالات سند در دفترخانه و باقی امور.

موضوع بعدی که خیلی مهمه اینه که وکالت چه بلاعزل باشه و چه ساده باشه، با فوت هر یک از طرفین باطل میشه و در واقع وکالت ارزش و اعتبارش از بین میره. این رو هم بدونید که زمانی که میخواین معامله ای انجام بدید، حتماً قبل از اینکه وکالت نامه دریافت کنید، قرارداد تنظیم کنید و بعدش برای انجام امور اداری مربوط به این قرارداد و امور مربوط به تنظیم سند اگر فروشنده نمیتونه بیاد شما میرین و با وکالتنامه‌ای که دارین امور نقل و انتقال را انجام میدین. به هیچ عنوان عقد وکالت نمیتونه جای سایر عقود و قراردادها رو در معاملات بگیره، پس فراموش نکنین حتماً یک قرارداد تنظیم کنید و برای انجام یک سری امور اداری بیایید و یک وکالت نامه رسمی تنظیم کنید.

یه مسأله مهم که در تنظیم وکالتنامه باید بهش توجه کنید اینه که حتماً وکالتنامه را به صورت جزئی اعطا کنید و به صورت کلی به اشخاص وکالت ندید. موضوع وکالت رو به صورت دقیق در وکالتنامه قید کنیدو  به این موضوع توجه داشته باشین، زمانی که شما وکالت رو به صورت کلی به شخصی میدید یعنی مثلاً هم انجام امور اداری را به شخص میدید و هم اختیار نقل و انتقالات رو به این شخص واگذار میکنین و هم دریافت وجه را در اختیار اون فرد میذارید، ممکنه اگه اون شخص برای انجام موضوع وکالت صلاحیت نداشته باشه و شایسته نباشه، در آینده دچار مشکل بشید.

نکته بعدی این که که حتماً زمانی که می خواین وکالتنامه رو امضا کنین، قبل از امضا اون رو به صورت دقیق مطالعه کنین و از مندرجاتش آگاه باشین و با علم کامل وکابتنامه رو امضا کنین.

تمام نکات مهم و کلی که برای تنظیم وکالتنامه باید در جریانش باشین رو تو این متن براتون نوشتم تا به این موضوعات توجه کنین و از این طریق احتمال بروز مشکلات در آینده رو برای خودتون کمتر کنید، گرچه ریسک این امور هرگز به صفر نخواهد رسید.