سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سلب حضانت فرزند از پدر و وظایف وکیل خانوده در این دعوی

حضانت فرزند یا فرزندان موضوع مهمی است که پس از طلاق و جدایی والدین یا فوت یکی از آنان مطرح می‌شود. در این بین ممکن است اتفاقات و شرایطی حادث شود و حضانت از یکی از والدین سلب شود. دعوای سلب حضانت از جمله دعاوی دادگاه های خانواده و در تخصص و وظایف وکیل خانوده است.


معنای حضانت

حضانت به معنای نگهداری و تربیت فرزند یا فرزندان است که حاصل ازدواج زن و مرد هستند. والدین تا زمانی که به زندگی مشترک خود ادامه دهند هردو مسئولیت حضانت فرزند یا فرزندانشان را  برعهده دارند. اما در صورتی که از یکدیگر جدا شوند، حضانت فرزند تا 7 سالگی با مادر و پس از 7 ساگی با پدر خواهد بود.

البته باید گفت فرزندان دختر از 7 تا 9 سالگی (سن بلوغ دختر) و فرزندان پسر از 7 تا 15 سالگی (سن بلوغ پسر) با پدر خود خواهند بود و بعد از رسیدن به سن بلوغ می‌توانند تصمیم بگیرند با پدر باشند یا مادر.

در طلاق توافقی که والدین بر سر موضوعات مختلف مانند مهریه با یکدیگر توافق کرده‌اند در زمینه حضانت فرزندان نیز توافق حاصل می‌شود، ولی چنانچه نتوانند در مورد حضانت توافق کنند، دادگاه تعیین کننده خواهد بود و به موجب قانون برای حضانت فرزند تصمیم می‌گیرد.

مساله ولایت فرزند و نقش وکیل خانواده در آن

بسیاری گمان می‌کنند حضانت و ولایت با هم یکی است. اما باید بدانید که ولایت با حضانت متفاوت است. بنا بر گفته وکیل خانواده متخصص زمانی که حضانت فرزند با مادر است ولایت آن ها با پدر خواهد بود و در صورت فوت پدر با جد پدری.

ولایت که ریشه در ولی دارد، یعنی با وجود این‌که حضانت با مادر است اما پرداخت نفقه و تامین مالی فرزندان همچنان با پدر خواهد بود.

معنای سلب حضانت چیست و وکیل خانواده متخصص در این زمینه چه کمکی می کند؟

آنچه که برای قانون مهم است مصلحت و آسایش فرزند است. واگر بنا به شرایطی این مصلحت به خطر بیافتد حضانت از والدی که آن را بر عهده دارد سلب خواهد شد. در این جا منظور پدر است.

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

اگر به دنبال سلب حضانت فرزند از پدر هستید باید وجود شرایطی را اثبات نمایید که به استناد به آن‌ها بتوانید حضانت را سلب نمایید. وکیل خانوده خوب در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا بهترین نتیجه را برای پرونده خود به دست آورید. چراکه شما باید بتوانید دلیل یا ادله خود را به دادگاه اثبات کنید. صرف گفتن و ادعای وجود شرایط سلب حضانت، ممکن است باعث شود دادگاه رای به نفع شما ندهد.

ماده 1173 قانون مدنی مصوب سال 1376 در مورد سلب حضانت فرزندان است که در آن در مورد عدم کفایت و نداشتن صلاحیت کسی که حضانت را برعهده دارد تعیین تکلیف کرده است. این ماده به طور مشخص به این موضوع پرداخته است که: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند».

بیشتر بخوانید: آیا راهکاری برای جستجو و یافتن وکیل امور خانواده متخصص وجود دارد؟

از جمله شرایطی که موجب سلب حضانت فرزند از پدر می‌شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         ضرب و جرح خارج از حد متعارف

·         اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و مشروبات الکلی (زیان بار برای کودک)

·         اجبار طفل و سوءاستفاده و وادار کردن وی به کارهای ضد اخلاقی مانند تکدی گری یا فساد و فحشا و قاچاق

·         مبتلاشدن پدر به جنون و بیماری‌های روانی که پزشک تشخیص داده است.

·         اشتهار به فساد اخلاقی و فحشا

البته مواردی که قانون در این ماده مشخص کرده حصری نبوده و بنا بر تشخیص قاضی ممکن است موارد دیگری نیز موجب به خطر افتادن مصلحت کودک و در نتیجه منجر به سلب حضانت شود که بهتر است اگر مورد یا مواردی برای موضوع شما وجود دارد که در اینجا ذکر نشده، آن را با وکیل متخصص امور خانواده مطرح کرده و با کمک وی دلیل خود را به دادگاه ارائه نمایید.

هزینه وکیل امور خانواده به عوامل مختلفی از جمله دانش و تخصص و تجربه وکیل بستگی دارد. اما هرچه که باشد از آنجا که یک وکیل متخصص خانواده نسبت به دعاوی خانوادگی از جمله سلب حضانت فرزند از پدر تخصص داشته و به قانون اشراف دارد، می‌تواند به نمایندگی از شما تمامی مراحل را برعهده گرفته و در بسیاری از موارد از هزینه‌های اضافه‌ای که ممکن است به سبب عدم آشنایی با روال قانونی برایتان پیش آید جلوگیری کند.