سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ضرورت مشاوره حقوقی در موضوع پیشخرید و پیشفروش ساختمان

پیش‌خرید ملک زمانی است که شما ملکی را قبل از تکمیل، ساخته شدن و قابل سکونت بودن خریداری نمایید. افزایش روزافزون قیمت مسکن در سال‌های اخیر باعث شده است که قراردادهای پیش‌خرید ملک از رونق چشمگیری برخوردار باشند. اما اگر در تنظیم قرارداد پیش‌خرید ساختمان با آگاهی از مقررات و قوانین حقوقی جلو نروید، قطعا متحمل هزینه و ضرر و زیان خواهید شد.

به همین دلیل بهتر است قبل از انعقاد هر قراردادی در زمینه پیش‌خرید ساختمان مشاوره حقوقی تخصصی در این خصوص دریافت نمایید. چراکه این نوع قراردادها حاوی نکات قانونی زیادی است که در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.


مطالعه بیشتر: ارائه خدمات مشاوره با استفاده از مشاوران متخصص و مجرب حقوقی به صورت رایگان و تلفنی

قانون پیش فروش آپارتمان‌ها و نقش مشاوره حقوقی تخصصی در آن

قانون پیش‌فروش آپارتمان‌ها در سال 1389 تدوین و تصویب شد. این قانون شامل 25 ماده و چهار تبصره بوده و در آن به صراحت اعلام شده «‌فروشنده باید احداث یا تکمیل واحد ساختمانی با ویژگی‌های مشخص شده را در زمین معین‌ شده به صورت آپارتمان انجام داده و در نهایت آن را به پیش‌خریدار که مالک رسمی و آتی آپارتمان مورد نظر است، تحویل دهد».

با توجه به مشکلات اقتصادی و مشکلات در بحث مسکن و افزایش بی‌‌حساب و کتاب قیمت مسکن، مردم به سادگی به افرادی اعتماد می‌کنند که املاکی را برای پیش‌فروش گذاشته‌اند و آن‌ها را پیش‌خرید می‌کنند. بدون این‌که نسبت به صحت و سقم ادعاها و مدارک فروشنده، تحقیق جامع و کاملی داشته باشند یا مدارک و اسناد را به طور کامل بررسی نمایند.

درحالی‌که با یک جستجوی ساده از مراجع قضایی و یا حتی استفاده از یک مشاوره حقوقی در این زمینه متوجه خواهید شد که تخلفات یا نکات مهم مخفی در این زمینه بسیار زیاد بوده و کلاهبرداران زیادی سرمایه تعداد زیادی از مردم را به غارت برده بدون این‌که ملکی را به آن‌ها تحویل دهند.

لذا نکات کاربردی و کلیدی زیادی وجود دارد که باید در هنگام عقد قرارداد پیش‌خرید آپارتمان به آن‌ها توجه کنید تا مجبور نشوید بعدها برای رسیدن به حقوق قانونی خود به مراجع قضایی مراجعه و متحمل خسارات فراوان شوید. نکاتی که می‌توانید با دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه پیش‌خرید ساختمان توسط یکمشاور حقوقی متخصص یا وکیل امور ملکی باتجربه به آن دست پیدا کنید.

استفاده از مشاوره حقوقی در انعقاد قرارداد پیش‌خرید یک ساختمان به شما کمک زیادی خواهد کرد. چراکه در قراردادهای پیش‌فروش و پیش‌خرید آپارتمان هنوز موضوع معامله وجود فیزیکی و خارجی ندارد و قابل رویت نیست. بنابراین یکسری شروط مناسب می‌تواند اتفاقات ناخوشایند آتی و هدر رفت سرمایه شما جلوگیری به عمل آورد.

مدارک لازم برای تنظیم سند رسمی پیش‌فروش ملک و کمک از مشاوره حقوقی در تنظیم آن

·         سند رسمی مالکیت یا سند رسمی اجاره با حق احداث بنا یا قرارداد رسمی

·        پروانه ساخت کل ساختمان و شناسنامه فنی مستقل برای هر واحد

·        بیمه‌نامه مربوط به مسئولیت موضوع ماده 9 این قانون

·        تأییدیه مهندس ناظر ساختمان، مبنی بر پایان عملیات پی ساختمان

·        پاسخ استعلام از اداره  ثبت اسناد و املاک محل وقوع ملک

بهتر است برای دانستن از مدارک مورد نیازی که روشنده باید به شما ارائه کند با مشاور حقوقی متخصص یا وکیل ملکی خود مشورت نموده و لیست مدارک و اسناد مورد نیاز را تهیه نمایید.

ضرورت مشاوره حقوقی در قرارداد پیش‌خرید یا پیش‌فروش ساختمان

اولین نکته‌ای که در تنظیم قرارداد پیش‌خرید یک ملک باید به آن توجه نمایید و در ماده 3 و 23 از قانون پیش‌فروش نیز به آن پرداخته شده است، این است که تمام مراحل باید در دفاتر اسناد رسمی انجام شود و این وظیفه‌ای است که قانون‌گذار معین کرده است. سرپیچی از آن ضمانت اجرای کیفری نیز دارد و توافقات عادی طرفین یا تنظیم قول‌نامه در بنگاه املاک کفایت نمی‌کند.

برای این‌که بدانید در قرارداد پیش‌فروش و پیش‌خرید ساختمان باید چه مواردی آورده شود، حتما دریافت مشاوره حقوقی تخصصی ملکی یا حتی حضور یک مشاور حقوقی متخصص یا یک وکیل امور ملکی باتجربه در هنگام انغقاد قرارداد ضروری خواهد بود تا تمام موارد مورد نیاز را برای شما فهرست کرده و در متن قرارداد ذکر نماید. 

اما به طور کلی مواردی که در متن قرارداد باید آورده شود، عبارتند از:

·        مشخصات کامل پیش‌فروشنده

·        مشخصات کامل مالک اصلی (صاحب سند)

·        مشخصات و خصوصیات جزئی که آپارتمان باید داشته باشد

·        شرایط و طریقه پرداخت مبلغ معامله و تسویه حساب

·        موعد تحویل واحد و تنظیم سند رسمی

·        مواردی در زمینه خسارات احتمالی، ضمانت اجرایی و نحوه بیمه ساختمان

·        تعیین داور یا داوران در صورت بروز اختلاف در قرارداد

·        مشخص بودن تمام جزئیات ملک پیش‌فروش شده اعم از طبقه، مساحت، تعداد اتاق‌ها، پارکینگ و انباری

·        مشخص بودن جزئیات کل ساختمان اعم از کاربری آن، تعداد طبقات و واحدهای آن، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و به طور کلی تمام موارد ذکر شده در پروانه ساخت و شناسنامه فنی ساختمان

 

باتوجه به مواردی که بیان شد و تنها به گوشه کوچکی از موارد قانونی در زمینه قراردادخای پیش‌خرید یا پیش‌فروش ساختمان‌ها اشاره شد، ضرورت مشورت و دریافت مشاوره حقوقی در قراردادهای پیش‌خرید ساختمان امری غیرقابل اجتناب و ضروری است و درصورت عدم توجه به آن عواقب زیادی متوجه خریدارانی می‌شود که به امید داشتن خانه و کاشانه‌، سرمایه خود را در اختیار فروشندگان قرارداده‌اند.