سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به چه کسی وکیل خانواده می گویند؟

دعاوی خانوادگی از جمله پرونده هایی است که در دادگاه ها به وفور پیدا می شود، مباحثی که در مورد این نوع پرونده ها وجود به شدت پیچیده و تخصصی بوده و برای حل آن به وکیل امور خانواده نیاز است. وکیل خانوادگی فردی متخصص در زمینه حقوقی است که با استفاده از تجارب خود می تواند به حل پرونده های خانواده کمک کند.

ویژگی های وکیل خانواده 

به طور کلی تمام وکلای دادگستری چه وکیل خانواده باشند چه وکیل ملکی می بایست در زمینه ای که فعالیت می کنند اطلاعات کافی داشته باشند. وکیل خانواده خوب باید نسبت به مراحل حل پرونده در دادگاه، همچنین روند تجدید نظر، مراحل حل پرونده در دیوان عالی کشور آگاهی کامل داشته و نسبت به این موارد با تسلط کامل عمل کند.

علاوه بر این ها وکیل خانواده متخصص باید تمام جوانب پرونده را بسنجد و در صورت پیچیدگی پرونده با همکاران خود برای حل آن مشورت کند. معمولا در صورتی که وکیل خانواده بتواند با برگزاری جلسه مشاوره بین زوجین مشکلات آن ها را برطرف کند دیگر در دادگاه دعاوی آن ها را مطرح نمی کند، اما اگر زوجین نتوانند با یک دیگر سازش کنند و به نتیجه ای برسند وکیل خانواده ادله ای برای موکل خود تنظیم کرده و به محضر قاضی ارائه می دهد. 

برگزاری جلسات مشاوره توسط وکیل خانواده

جلسات مشاوره قبل از انجام اعمال حقوقی می تواند از بسیاری مشکلات جلوگیری کند، پس بهتر است قبل از ارائه ادله به دادگاه برای جلوگیری از هزینه های مربوط به کارهای حقوقی و همچنین صرفه جویی در زمان از بهترین وکیل خانواده مشاوره بگیرید. اما در صورتی که جلسات مشاوره برای رفع مشکل نتیجه بخش نبود وکیل خانواده بنابر درخواست موکل خود ادله ای تنظیم کرده و آن را به دادگاه ارائه می کند و تمام کارهای لازم را انجام می دهد، در تمام مراحل حضور موکل الزامی نیست و تنها در صورتی که قاضی موکل را احضار کند می بایست وی در دادگاه حاضر شود.

مطالعه بیشتر: دعاوی خانواده چیست و چگونه می‌توان با کمک وکیل خانواده این دعاوی را حل کرد؟

چه نوع پرونده های توسط وکیل خانواده قابل حل است؟

دعاوی هایی که توسط وکیل خانواده قابل حل می باشند بسیار گسترده بوده و هرچه به حقوق افراد در خانواده وابسته است را می توان به وکیل امور خانواده ارجاع داد، برخی از این پرونده شامل موارد زیر می باشند:

مهریه: این مورد یکی از شایع ترین پرونده های خانوادگی است که در دادگاه ها وجود دارد. مهریه یک توافق مالی می باشد که ضمن عقد به عنوان نکاح بین زن و مرد تعیین می شود، با توجه به قانون فقهی کشور ما زوج موظف است که مهریه را تمام و کمال بپردازد. مهریه می تواند به صورت عندالمطالبه( یعنی هر گاه زوجه بخواهد زوج موظف به پرداخت مهریه است) یا به صورت عندالاستطاعه باشد. البته امروزه بیشتر مهریه ها به صورت عندالمطالبه در نظر گرفته می شوند.

نفقه: نفقه نیز از جمله موارد مالی و حقوقی مربوط به زوجه است، در صورتی که زوجه از همسر خود تمکین نکند زوج می تواند نفقه وی را نداده و حتی مجددا ازدواج کند، در غیر این صورت زوج موظف است که نفقه همسرش را بپردازد. اگر عقد بین زوجین دائمی نباشد باز هم زوج موظف به پرداخت نفقه نیست مگر اینکه زوجین ضمن عقد در این مورد توافق کنند.

حضانت: این مسئله بسیار مهم بوده از جمله مشکلات مهم زوجینی است که می خواهند طلاق بگیرند. حضانت فرزند تا قبل از 7 سالگی بر عهده مادر است و پس از آن فرزندان باید به پدر سپرده شوند. البته بعد از رسیدن به سن تکلیف فرزند می تواند تصمیم بگیرد نزد کدام یک از والدین خود بماند. این مسئله به این سادگی که بیان کردیم نیست و برای حل آن حتما باید به وکیل خانوادگی مراجعه شود.

اجرت المثل: این مورد نیز باز هم از جمله موارد مالی مربوط به زوجه است که در قانون جمهوری اسلامی ایران بر عهده زوج می باشد. با توجه به ماده 336 قانون مدنی زمانی اجرت المثل به زوجه تعلق می گیرد که وی به دستور زوج کارهایی انجام دهد که خارج از وظیفه او باشد، البته این کارها باید با عرف جامعه و قانون کشور منافات نداشته باشند. برای حل این مورد نیز حتما باید به وکیل خانواده مراجعه شود.