سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گواهی عدم سوء سابقه

خیلیا فکر می کنن اگه یه بار تو زندگیشون مرتکب هر جرمی بشن، سوء سابقه کیفری دارن و نه میتونن جایی استخدام بشن، نه میتونن شرکتی ثبت کنن، نه میتونن عضو هیأت مدیره شرکتی بشن و مواردی از این قبیل، اما در این مطلب می‌خوام بهتون بگم که این فکر اشتباهه.

سوء پیشینه مؤثر کیفری چیست؟

 ماده 25 قانون مجازات اسلامی اعلام کرده که ارتکاب برخی از جرایم اون هم نه همشون، بعد از اجرای مجازات میتونه فرد رو به مدت هفت، سه یا دو سال از برخی حقوق اجتماعی محروم کنه و توی این مدت بر اساس استعلام هایی که انجام میشه فرد دارای سوء سابقه موثر کیفری اعلام میشه و عمل ارتکابی توی گواهی های صادره درج میشه و بعد از اون فرد فاقد سوء پیشینه موثر کیفری بوده و تو گواهیاش هم موضوعی درج نمیشه و فقط زمانی که این استعلام به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری مجازات اتفاق بیفته، این موارد روی استعلام درج خواهد شد؛ مثلاً محکومیت فرد به حبس تا 2 سال یا شلاق تا 74 ضربه و به طور کلی مجازات‌های درجه شش، هفت و هشت موضوع ماده 19 قانون مجازات اسلامی برای فرد سوء سابقه موثر کیفری در پی نداره و بعد از اتمام مجازات چیزی توی گواهی صادره درج نمی شه. در طول مدتی که بیشتر از 7 سال نمیتونه باشه اگه فردی به مجازات های درجه یک تا پنج محکوم شده باشه از برخی از حقوق اجتماعی محروم میشه مثلاً نمی تونه شرکت ثبت کنه یا عضو هیئت مدیره شرکت بشه یا به سمت قیم یا امین منصوب بشه اما ارتکاب جرائمی که راجع بهش صحبت کردیم فرد رو به صورت مادام العمر از کاندیداتوری ریاست جمهوری مجلس شورای اسلامی یا خبرگان معاونت ریاست جمهور و ریاست قوه قضائیه و محروم می کنه.

در چه مواردی به گواهی سوء پیشینه نیاز داریم؟

شما در موارد مختلفی ممکنه به گواهی عدم سوء پیشینه نیاز داشته باشید؛ مثلاً زمانی که می‌خواین شرکتی ثبت کنین یا عضو هیأت مدیره شرکت بشید یا بخواین جایی به خصوص در مراکز دولتی استخدام بشید، ازتون گواهی عدم سوء پیشینه می‌خوان و این اواخر حتی دیده شده که خانواده عروس موقع خواستگاری و جدی شدن موضوع از داماد گواهی عدم سوء پیشینه درخواست کردند.

چگونه گواهی عدم سوء سابقه بگیریم؟

 برای گرفتن این گواهی را می‌تونین از دو راه اقدام کنید: یکیش این که به مراکز پلیس +10 یا خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید و دومیش این که از طریق وب سایت www.adliran.ir به صورت آنلاین گواهی رو دریافت کنید.

اگر بخواین از موضوع اول استفاده کنید باید اصل شناسنامه، کارت ملی، عکس پرسنلی با شرایطی که تعیین شده، کد پستی 10 رقمیتون و فرم معرفی محل کارتون یا فرم درخواست تکمیل شده را همراهتون داشته باشید و به دفتر پلیس +10 مراجعه کنید. اونجا از طریق دستگاه‌های پوزی که وجود داره، هزینه‌ها را پرداخت کنید، هزینه پست رو هم بپردازید و بعد از اون استعلام انجام می‌شود و برای شما ارسال میشه.

 همچنین می توانید با پرداخت مبلغ 20 هزار تومان و در کمتر از 24 ساعت به صورت آنلاین همین گواهی رو اخذ کنین. برای این کار باید ابتدا در سامانه ثنا ثبت نام بفرمایید، بعد به سایت www.adliran.ir برید یا کلمه سامانه خدمات الکترونیک قضایی را گوگل کنید. بعد وارد سایت بشید و از منوی سمت راست ثبت نام به فرمان هزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب کنید، کد ملی و رمز عبورتان را وارد کنید و بعد از اون رمز موقتی که براتون اس‌ام‌اس میشه را هم در سامانه درج کنید و نهایتاً ثبت درخواست را انجام بدید، هزینه را پرداخت کنید و توی کمتر از 24 ساعت فایل pdf گواهی عدم سوء پیشینه آن را اخذ کنید.

 نکته پایانی این که فکر نکنید هر کی ازتون شکایت کرد که شما سابقه موثر کیفری دارید! شما باید به موجب حکم قطعی دادگاه محکوم به ارتکاب یکی از جرائم موضوع ماده 25 شده باشید و مدت هفت، سه یا دو سال هم از اتمام مجازاتتون نگذشته باشه تا دارای سوء سابقه مؤثر کیفری تلقی بشین.